– Sunnere med et kosthold som ikke er vegansk

– Mennesker er ikke lagd for å ha et vegansk kosthold, mener professor Birger Svihus. Ekspertene er enige om at veganere trenger kosttilskudd.

Vegansk pad thai

Det er i dag en kraftig økning av salg av vegetar- og veganprodukter. Mange bytter ut kjøttet med kjøttfrie alternativer, som linsetaco.

Foto: Christopher Gulliksen

Selv om det er sunt å spise grønnsaker, påpeker Birger Svihus at mat fra dyr inneholder viktige stoffer som det kan være krevende å få nok av som veganer.

– Fisk, melk og egg gir oss viktige stoffer som det finnes lite eller ingenting av i grønnsaker. Eksempler på dette er vitamin D, B12, jod og langkjedede omega-3-fettsyrer. For 100 år siden hadde du blitt syk og sannsynligvis dødd på grunn av mangelsykdommer, sier Birger Svihus, professor ved Norges Miljø og Biovitenskapelige Universitet på Ås.

Han påpeker at veganer bør passe på hvilke matvarer de spiser, og samtidig ta tilskudd.

– Men siden mange ikke har nok kompetanse om vegansk kosthold, vil det på befolkningsbasis være sunnere med et vanlig kosthold, mener Svihus.

Tilskudd for å være veganer

Også direktør Henriette Øien i Helsedirektoratet mener veganer har behov for tilskudd. Men hun påpeker at også vanlig kosthold kan bli mangelfullt.

– Om det er sunt kommer jo veldig an på hvilke matvarer du spiser. Det hjelper ikke å bare bytte ut kjøttet med pasta og ketchup og tro at man er sunn, sier Øien.

Helsedirektoratet mener imidlertid at vegetarkost har de næringsstoffene folk trenger.

– Vi anbefaler å begrense inntak av kjøtt, spise fisk og ha et mer plantebasert kosthold, sier Øien.

– Ikke så vanskelig

Lars Thore Fadnes ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin ved Universitetet i Bergen er kritisk til Svihus sine uttalelser om at det er mer sunt med et kosthold som ikke er vegansk.

– De som har et vegansk kosthold er gjennomsnittlig friskere enn de som har et «vanlig» kosthold. Mangel på enkelte næringsstoffer eller for høyt inntak av andre næringsstoffer vil en finne hos mange, også hos de som spiser «gjennomsnittlig», sier Fadnes.

Det er viktig å se totalbildet, mener han videre.

– Gjennomsnittlig kommer et plantebasert vegansk kosthold sunnest ut, men det er viktig å innta B12 - og gjerne også jod og vitamin D, fortsetter Fadnes.

– Bra for miljøet

Dyrevelferd og miljø er også grunner for å spise vegansk. Samtidig har Norge et kaldt klima som gjør det utfordrende å dyrke planter. Derfor mener fagsjef Håkon Lindahl i Framtiden i våre hender at det er bærekraftig å spise litt kjøtt også.

– Det er mer optimalt å spise dyr som spiser gress og ikke kraftfor. Dyrene må ikke konkurrere med menneskemat. Men når jeg sier litt kjøtt, så mener jeg likevel at vi bør halvere kjøttforbruket vårt, sier Lindahl.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)