Hopp til innhold

– Felgene like viktige som dekkene

Det er ikke bare dekkene som bør byttes når vinteren kommer. Ikke glem vinterfelger, sier NAF.

Snødekt dekk

Sommerfelger er mindre motstandsdyktige for snø som pakker seg. Det kan gi vibrasjoner og risting i rattet. (Illustrasjonsbilde)

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Bruker du sommerfelger på vinterføre, må du regne med større slitasje. Sikkerheten kan også bli påvirket.

Derfor er valget av felger nesten like viktig som å velge riktige dekk for vinter- og sommerkjøring, mener NAF.

– Vinterfelgene har lakk som tåler veisalt, og er designet slik at snøen ikke pakker seg like lett i felgen, sier NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen til NRK.no.

– Med vinterfelg blir det også mye enklere å spyle vekk salt på bremsene. Rust på baksiden av bremseskivene er den vanligste anmerkningen på EU-kontrollene, sier han.

Vinterfelg

Vinterfelger har spesiallakk, få eiker, store hulrom og en skrå kant nederst.

Foto: Nordisk Dekk Import

Foruten lakk som skal tåle 700 timer med saltsprøyt, har vinterfelgene få eiker, store hulrom og en skrå kant nederst som forhindrer pakking av snø.

En sommerfelg er ofte polert, med klarlakk oppå. Det gir dårligere heft for lakken, og mindre motstandsdyktighet for blant annet veisalt.

Trafikksikkerhet

Ifølge innkjøpssjef Sten A. Ausland i Nordisk Dekk Import kan felgvalget også påvirke sikkerheten på vinterføre.

– Kjører du på snø som pakker seg i felgen, vil snøen fryse til is fordi felgen er litt varmere enn omgivelsene. Da kan det bli ubalanse i hjulet som påvirker kjørekvaliteten. Feil type felg er ofte årsaken til vibrasjoner og risting i rattet under snøkjøring, sier han.

Kromlakkerte felger egner seg ikke for vinterkjøring i det hele tatt, ifølge Ausland.

– Denne lakken reagerer med veisaltet, som etter hvert vil gi en stygg overflate, sier han.

Både Ausland og Engebretsen tror at den viktige forskjellen på vinter- og sommerfelg er lite kjent, også blant fagfolk.

– Spray før du bytter hjul

Jan Ivar Engebretsen

Rust på baksiden av bremseskivene er den vanligste anmerkningen på EU-kontrollene. Derfor er vinterfelger et godt valg, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Foto: NAF

Ifølge NAF bør alle felger sprayes med en forsegler før du setter dem på bilen når vinteren kommer. Det enkleste er å gjøre det før hjulene skiftes. Sprayen kan kjøpes i alle bilrekvisitaforretninger.

– Spray felgen på den ene siden, og la den tørke over natta. Gjenta på den andre siden. Sprayen, som er miljøvennlig, gjør det vanskeligere for skitt, søle og bremsestøv å feste seg. Under behandlingen beskytter du dekkene med en pappbit, lyder Engebretsens råd.

NAF-eksperten mener det også er lurt å smøre dekkene med et middel som både avviser smuss og tilfører fuktighet som gjør at dekket holder seg lenger.

– Ukjent begrep

Er både sommer- og vinterfelger inkludert når man kjøper en ny bil?

– Det tviler jeg på. Begrepet vinterfelg har jeg aldri hørt om, sier teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening til NRK.no.

Han er enig i at noen felger er bedre egnet for vinterkjøring enn andre.

– Men det handler om den generelle kvaliteten, og ikke om sesongfelger. Bilforhandlere flest skiller ikke mellom felger til sommerbruk og vinterbruk. Bortsett fra at kromlakkerte felger er lite egnet om vinteren, sier Lillemork.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)