NRK Meny
Normal

Sylvi Listhaug: – En massiv kampanje for å sverte meg

Sylvi Listhaug reagerer på at Noas brukte hennes navn i en reklamekampanje, som ga organisasjonen mer enn 3 millioner kroner.

Statsråden mener asylorganisasjonen Noas har feil fokus.

Listhaug: – Noas vil lønne ansatte i Norge, ikke gi mat til sultende barn.

– Det blir fremstilt som om det er en privatperson som står bak, men så er det Noas som står bak og bruker mitt navn, sier innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (Frp).

Hun og Ann-Magrit Austenå, generalsekretær i Norsk organisasjon for asylsøkere (Noas), møttes i kveld i Dagsrevyen.

– Det er ille

– Nå skal du bruke tre millioner kroner på å lønne ansatte i Norge, i stedet for å gi barna i nærområdene mat i magen og penger til å dekke basale behov. Det syns jeg rett og slett er ille, sier Listhaug til Austenå.

En reklamekampanje på Facebook, hvor skuespiller Kristoffer Joner, kritiserte Listhaug, har gitt Noas mer enn tre millioner kroner i donasjoner.

Kampanjen var et reklamestunt i samarbeid mellom Noas, reklamebyrået Anorak og Joner. Flere sier de følte seg lurt av kampanjen.

Men Austenå forsikrer om at dette ikke har vært deres hensikt.

Åpne kort

– Dette er et ekte og personlig engasjement fra Joner. Vi har trengt mer midler for å hjelpe folk, sier hun og fortsetter:

– Vi har hele tiden spilt med åpne kort. I går kveld hadde det kommet inn 1,6 millioner kroner. I dag har dette steget til 3,2 millioner. 23 mennesker har henvendt seg til oss for å få pengene tilbake, fordi de ikke helt har forstått hva de gikk inn i.

LES: Kristin Clemet er kritisk til Listhaug som statsråd: - Ord som «hylekor» er for drøyt

I går kveld svare Listhaug på Jones Facebook-angrep, hvor hun blant annet omtalte meningsmotstandere som et «Hylekor». Dette har hun fått kritikk for fra flere hold.

– Prøver å sverte meg

– Jeg registrerer at flere står frem med redsel for å miste definisjonsmakt og med et behov for å stemple vanlige folk som troll, og dumme og enkle mennesker, fordi de støtter vår politikk, sier Listhaug.

Hun fortsetter:

– Jeg kaller dette et hylekor fordi det nå er en massiv kampanje for å prøve å sverte meg som en kald og kynisk politiker. Men for meg handler dette om å hjelpe flest mulig.

Kulturstrøm

  • Skryt til «Mission Impossible»

    Den nye «Mission Impossible»-filmen, som delvis er spelt inn i Noreg, får skryt av internasjonal presse. Det skriv VG. Rolling Stone Magazine, Los Angeles Times og Entertainment Weekly er blant dei som rosar filmen. Scena der Tom Cruise heng og dinglar utfor Preikestolen får mykje merksemd. Men Noreg er ikkje nemnt i filmen; fjellplatået er lagt til India.

    MISSION: IMPOSSIBLE - FALLOUT
    Foto: Paramount Pictures
  • Spillerom direkte frå Moldejazz

    Spillerom, NRK P2 sitt musikkprogram, sender live frå Moldejazz denne veka. I dag byr dei på live musikk og fuglekikking med hovudartisten Maria Schneider.

    Vi sender direkte fra Alexandraparken i Molde, der Moldejazz er i full gang. Programleder Tine Skolmen får besøk av aktuelle gjester og festivalmusikere på scenen. Dagens liveband: Ensemble Eliassen.
  • Ny studie om kvinner i film

    Mannlege kritikarar er meir skeptiske til filmar med kvinner i, enn kva kvinnelege kritikarar er, skriv The New York Times. Det viser ein ny studie frå San Diego State University. Studien tar for seg kritikkar publisert på nettstaden Rotten tomatoes. Forskarane finn at kvinnelege kritikarar i gjennomsnitt gir filmar med kvinner i ei vurdering på 74 prosent, medan dei mannlege kritikarane gir 62 prosent i gjennomsnitt til dei same filmane(stjerner og terningkast er gjort om til prosent i studien).