– Dette er et nytt lavmål og rekord i kynisme fra asylindustrien. En industri som i utgangspunktet er kjent for å være veldig kyniske, uttalte Mazyar Keshvari, innvandringspolitisk talsmann i Frp, da han gjestet Dagsnytt 18 tirsdag kveld.
Et reklamestunt
Debatten dreide seg om Facebook-kampanjen som har gitt Norsk organisasjon for asylsøkere (Noas) mer enn tre millioner kroner i donasjoner fra det norske folk.
Kampanjen var et reklamestunt i samarbeid mellom Noas, reklamebyrået Anorak og skuespiller Kristoffer Joner, og flere sier de følte seg lurt.
- LES:
- LES:
Joners engasjement tok av på sosiale medier i går, hvor han kritiserte innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug på, og oppfordret folk om å donere penger til Norsk organisasjon for Asylsøkere.
– Et «inderlig» engasjement
– Her later man som at en skuespiller kommer seg på Facebook på grunn av et «inderlig» engasjement. Men så viser det hele seg å være laget for å skaffe en av aktørene i innvandringsindustrien enda fler millioner enn de allerede har, sier Keshvari.
Samtidig understreker generalsekretær i Noas, Ann-Magrit Austenå, at engasjementet til Joner er ektefølt.
– Dette er et personlig engasjement, og Joner har skrevet teksten i Facebook-innlegget selv.