NRK Meny
Normal

Mazyar Keshvari: – Dette er et nytt lavmål og rekord i kynisme fra asylindustrien

Debatten om Noas reklamekampanje fortsetter og Frps Mazyar Keshvari mener asylorganisasjonene nå har nådd toppen av kynisme.

Stortingsrepresentant Mazyar Keshvari (Frp) mener NOAS' Facebook-kampanje lurer brukerne.

NYTT LAVMÅL: Mazyar Keshvari mener asylindustrien har nådd et nytt lavmål.

– Dette er et nytt lavmål og rekord i kynisme fra asylindustrien. En industri som i utgangspunktet er kjent for å være veldig kyniske, uttalte Mazyar Keshvari, innvandringspolitisk talsmann i Frp, da han gjestet Dagsnytt 18 tirsdag kveld.

Et reklamestunt

Debatten dreide seg om Facebook-kampanjen som har gitt Norsk organisasjon for asylsøkere (Noas) mer enn tre millioner kroner i donasjoner fra det norske folk.

Kampanjen var et reklamestunt i samarbeid mellom Noas, reklamebyrået Anorak og skuespiller Kristoffer Joner, og flere sier de følte seg lurt.

Joners engasjement tok av på sosiale medier i går, hvor han kritiserte innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug på, og oppfordret folk om å donere penger til Norsk organisasjon for Asylsøkere.

– Et «inderlig» engasjement

– Her later man som at en skuespiller kommer seg på Facebook på grunn av et «inderlig» engasjement. Men så viser det hele seg å være laget for å skaffe en av aktørene i innvandringsindustrien enda fler millioner enn de allerede har, sier Keshvari.

Samtidig understreker generalsekretær i Noas, Ann-Magrit Austenå, at engasjementet til Joner er ektefølt.

– Dette er et personlig engasjement, og Joner har skrevet teksten i Facebook-innlegget selv.