NRK Meny
Normal

Listhaug: – Skjønner hvis folk føler seg lurt

Sylvi Listhaug svarer etter at det ble kjent at Kristoffer Joners kritikk av henne var et reklamestunt. Så langt har 30.000 mennesker gitt 3 millioner til NOAS-kampanjen.

Sylvi Listhaug under Regjeringens nasjonale integreringskonferanse

Innvandrings og integreringsminister Sylvi Listhaug

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

– Jeg skulle jo ønske at mitt navn ble brukt til å hjelpe flyktninger i nærområdene til krig og konflikt. Jeg har møtt syriske familier i Tyrkia der gutter på 11–12 år jobber 13 timers dager 6 dager i uka for å brødfø familien sin. Jeg mener disse barna hadde trengt disse pengene langt mer enn NOAS gjør. Så når man først skulle bruke mitt navn så skulle jeg ønske at de gjorde det til den typen formål enn til en organisasjon i Norge.

Det sier innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug.

I dag ble det kjent at kritikken hun har fått fra skuespiller Kristoffer Joner på Facebook var et reklamestunt fra NOAS (Norsk organisasjon for asylsøkere) og reklamebyrået Anorak.

Saken tok av på sosiale medier i går. Kristoffer Joners kritiserte innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug på Facebook, og oppfordret folk om å donere penger til Norsk organisasjon for Asylsøkere.

Joners Facebook-post
Foto: Skermdump

– Jeg skjønner jo hvis folk føler seg lurt. Der man trodde det var et engasjement fra en enkeltperson, så viser det seg at det er en reklamekampanje. Men det er altså fritt frem i Norge for å gi penger til det en ønsker, og det er helt opp til NOAS om de ønsker å gjøre det på denne måten, sier Listhaug, som selv får hjelp til å skrive sine egne Facebook-poster.

– Men du Listhaug, får jo også hjelp. I Dagens Næringsliv i dag kan vi lese at det er rådgiveren din Espen Teigen, som poster mange av innleggene dine i sosiale medier. Er det ikke da greit at NOAS samarbeider med en offentlig person som Kristoffer Joner?

– NOAS må gjerne samarbeide med hvem de vil. Jeg har én mann som som hjelper meg med en facebookside som har 100.000 følgere.

– Ikke grunn til å føle seg lurt

– Jeg tror ikke det er noen grunn til å føle seg lurt, sier Generalsekretær i NOAS Ann-Magrit Austenå, etter at det kom frem at det er NOAS og reklamebyrået Anorak som står bak Joners Facebook-oppdatering om Listhaug.

politiske tegninger

Generalsekretær i NOAS Ann-Magrit Austenå.

Foto: Johansen, Carina / NTB Scanpix

Hun forteller at skuespiller Kristoffer Joner som sitter som bystyrerepresentant for Arbeiderpartiet i Stavanger, ville være med på dette etter at en venn av ham som jobber i reklamebyrået Anorak snakket med ham om det.

– Det er ikke noe angrep på en minister. Det er en kritikk av hvordan makt utøves, og hvordan en statsråd som har veldig stor makt snakker om andre mennesker og skaper frykt rundt andre mennesker, sier Austenå.

Innlegget engasjerte store mengder mennesker og i løpet av morgenen tikket det inn 2,6 millioner kroner inn på NOAS sin konto. Da klokken var 12 hadde det kommet inn 3 millioner kroner.

– Nå har vi fått inn 3 millioner. Det er 30.000 donasjoner på under ett døgn. Sett fra vår side er det vellykket. Joner har truffet et engasjement og en nerve med sin kritikk av Sylvi Listhaug, sier generalsekretær i NOAS, Ann-Magrit Austenå.

Generalsekretæren sa til TV 2 tidligere i dag at det var mulig å få pengene tilbake dersom man følte seg lurt av kampanjen.

Til NRK sier Austenå at det foreløpig er rundt 10-12 personer som har bedt om å få bidragene tilbake.

Grunnen til at Joner engasjerte seg var en Facebook-oppdateringen som Listhaug skrev etter at Norsk asylpolitikk ble kommentert i New York Times.

– Trykket på tvangsretur og kursendring i norsk asylpolitikk under FRP og denne regjeringen blir lagt merke til, skrev Listhaug.

LES: Joner og Listhaug i flyktningkrangel: – Hva vil dette hylekoret?