Hopp til innhold

Ble lurt av Joners Facebook-stunt: – Jeg følte meg dum og teit

Reklamebyrået bak kampanjen har ikke forståelse for at folk føler seg lurt.

Kristoffer JOners fjes

Joner har vært den store snakkisen i sosiale medier det siste døgnet.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Det som i går opplevdes som et ekte engasjement fra Joners side, oppleves ikke slik lenger. Jeg følte meg dum og teit som hadde gått på, og trodd det var spontant fra hans side, sier Helene Samuelsen til NRK.

Helene Samuelsen

BLE LURT: Helene Samuelson følte seg lurt av Joner og Noas etter Facebook-kampanjen.

Foto: Privat

Hun er en av flere som føler seg lurt av Joner og NOAS Facebook-stunt. Tidligere i dag ble det nemlig klart at det er reklamebyrået Anorak, står bak reklamekampanjen, som har gitt NOAS mer enn 3 millioner kroner fra giverglade nordmenn.

– Et virkemiddel

Selv gav hun ikke penger i går, men sier at det fortsatt er aktuelt å gjøre det.

– Det handler om bruken av virkemiddel for å få tak i penger, sier hun.

Facebook-skjermdump

Helene Samuelsen er en av dem som føler seg lurt av NOAS og Joner sitt Facebook-stunt.

Foto: Facebook

Torgeir Vierdal, partner i reklamebyrået Anorak, som står bak kampanjen, har ikke forståelse for at noen føler seg lurt.

– I Facebook-posten til Joner kommer det veldig tydelig frem at dette er et samarbeid mellom han og NOAS. Det gjorde vi også klart for Joner at han måtte skrive, sier han til NRK.

Han syns det er overraskende at saken har skapt så mye engasjement, men understreker at dette ikke er en skreddersydd reklamekampanje fra Anorak.

– Holdt for narr

Forsker ved NTNU, Halvdan Haugsbakken, mener at nettopp det at flere føler seg lurt, er med å skape engasjement rundt saken.

– Folk opplever å bli holdt for narr fordi de ikke opplever Facebook-statusen som reklame. Det er ikke noe nytt å bruke kjendiser til markedsføring, men i dag står byråene friere til å lage stunts som fremstår autentisk, sier Haugsbakken.

Trender i sosiale medier

Det er ikke tvil om at saken skaper engasjement. Statusen til Joner har nesten 50 000 delinger, og øverst på trendlisten på Twitter ligger både Joner, Sylvi Listhaug, NOAS og hylekor.

Trender på twitter
Foto: Skermdump

Sakene om Joner og Listhaug er også de mest delte i sosiale medier i dag, ifølge tjenesten Storyboard.

Haugsbakken påpeker at dette blir en såpass stor sak i sosiale medier fordi folk har sterke meninger om norsk innvandringspolitikk.

– Det er ikke uvanlig at temaer fra den offentlige debatten blir dratt inn i sosiale medier. Sosiale medier blir fort en forlengelse av samtalene rundt middagsbordet, sier han.

Innholdet som lå her kan ikke vises.

– Facebook er en viktig kanal

Sylvi Listhaug under Regjeringens nasjonale integreringskonferanse

Listhaug bruker selv Facebook flittig, og har nesten 100 000 følgere på siden sin.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

Innvandringsminister Sylvi Listhaug sier til NRK at hun synes det er synd at NOAS gjemmer seg bak innsamlingskampanjen til Kristoffer Joner på Facebook. Samtidig sier hun at det er lurt å bruke Facebook som en kanal når man skal føre politikk.

– Facebook er en viktig kanal for å nå ut til mange, helt vanlige folk, sier hun.

Når Listhaug har live-sendinger fra sin Facebook-side, har hun rundt 100 000 seere.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB