Spotify kutter i gratistjenesten

Nå får du høre mindre gratis musikk i Spotify.

Spotify

Spotify endrer på sin gratistjeneste fra 1. mai.

Foto: Colourbox/NRK

Spotify på mobiltelefon

For å spille av musikk fra Spotify på mobile enheter må man fortsatt ha Premium-abonnement.

Foto: Spotify
Unge musikkbrukere

Fram til nå har man kunnet lytte til musikk 20 timer i måneden helt gratis, bare avbrutt av reklame, i Spotify.

Foto: Martin Kierstein / Colourbox
Daniel Ek, Spotify

Daniel Ek, en av grunnleggerne av Spotify, sier endringene i Spotify ikke vil ødelegge for brukere som vil oppdage ny musikk.

Foto: Spotify
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Streaming-giganten Spotify, som har en norsk konkurrerende «lillebror» i den norske tjenesten WiMP, endrer sin tjeneste.

20 timer gratis

I en nyhetsmelding fra Reuters ble det hevdet at Spotify nå vil kutte ned på den mengden musikk man kan høre gratis, uten å ha betalt abonnement. I dag kan man høre 20 timer med musikk i måneden gratis, avbrutt av reklameinnslag.

Les også:

Etter de planlagte endringene vil dette bli redusert.

Reuters mener Spotify på denne måten ønsker å bidra til at flere velger å ta i bruk deres betalte tjenester, Spotify Premium eller Spotify Unlimited, for dermed å øke sine inntekter.

Ti timer mindre

Spotify har seinere bekrefta at de gjør endringer.

Endringene innebærer at nye brukere vil kunne bruke gratistjenesten, slik den er i dag, de første seks månedene. Etter 1. mai vil de som ble brukere før november 2010 ha muligheten til å spille av hver låt gratis opp til fem ganger. De som ble brukere etter november vil få disse begrensingene når det har gått seks måneder.

I tillegg vil gratistjenesten til Spotify begrenses til ti timer pr. måned etter de første seks månedene.

- For de som bruker Spotify til å oppdage ny musikk og dele den med venner vil ikke disse endringene ødelegge for dette, sier Daniel Ek, en av grunnleggerne av Spotify, i en pressemelding.

Mindre attraktivt?

Faren er imidlertid at det blir mindre attraktivt å bruke gratistjenesten som til nå har vært en viktig faktor i å bringe brukere til Spotifys betalte tjenester.

Spotify nådde i mars én million betalende brukere, noe som gjør dem til den raskest voksende streamingtjenesten. I tillegg skal de ha over 10 millioner registrerte brukere av sin åpne tjeneste.

Men ennå har de ikke fått innpass i det amerikanske markedet.

Forhandler med USA

Selskapet skal lenge ha ligget i forhandlinger med den amerikanske platebransjen, som er redd for at tjenesten vil bli en for sterk konkurrent til markedslederen på nedlasting, iTunes og andre abonnementstjenester.

Så langt skal Spotify ha fått i land lisensieringsavtaler med Sony Music og Emi Music, og skal i tillegg være nære en avtale med markedsleder Universal Music.

Spotify sin tjeneste er i dag tilgjengelig i en rekke europeiske land som Frankrike, Storbritannia, Spania, Nederland og hele Skandinavia.

Kulturstrøm

  • Magne Furuholmen om A-ha

    A-ha skal på nytt ut på turné, ni år etter at de la ut på sin avskjedsturné og annonserte at de la bandet på hylla. I «Ukeslutt» på P2 forteller Magne Furuholmen at selv om de var enige om å legge opp da, har de blitt hentet inn av sin egen historie.

  • 300.000 besøkte bokmessen

    Bokmessen i Frankfurt, hvor Norge har vært æresgjest, er over. Opp mot 300.000 besøkende var innom i løpet av de fem dagene den varte. Norge har brukt 51 millioner kroner på å promotere norsk litteratur på messen. Litteraturfesten ble avsluttet med en fotballkamp mellom norske og tyske forfattere, en kamp Norge dessverre tapte 5–3 (NTB).

  • Bilal til Grenseløsfestivalen

    Stjernekamp-finalisten Bilal Saab kommer til Grenseløsfestivalen i Kirkenes neste år med bandet sitt Northkid. 20-åringen er det første navnet som slippes for neste års festival, skriver iFinnmark.

    Bilal Saab: Torna a Surriento
    Foto: Julia Marie Naglestad / NRK