Forskjellsbehandling i Spotify?

Nå vurderer flere plateselskap å trekke seg ut av streaminggiganten Spotify, blant annet fordi de mener artister blir forskjellsbehandlet etter hvor kjente de er.

Spotify
Foto: Colourbox / Spotify
Naxos er verdens kanskje største plateselskap på klassisk musikk.

Naxos er verdens kanskje største plateselskap på klassisk musikk.

Foto: Naxos
Spootify

Spotify er en tjeneste som blant annet lar deg ta med deg musikken din på bærbare enheter som mobiltelefoner.

Foto: Spotify
ECM, verdens kanskje største plateselskap innen jazz

ECM, verdens kanskje største plateselskap innen jazz.

Foto: ECM

Det er ikke bare i Norge det eksisterer en skepsis blant plateselskap mot streamingtjenesten Spotify. Tidligere har flere norske selskap både vurdert, og etter hvert trukket seg fra tjenesten.

For magert

Nå skjer det samme i Spotifys hjemland, Sverige.

Et av de største plateselskapene innen klassisk musikk, Naxos truer med å trekke seg helt ut. Det samme gjelder også den store tyske labelen for jazz og klassisk musikk – ECM og flere andre musikkforlag, skriver den svenske avisa Dagens Nyheter.

Les også:

Naxos mener rett og slett det selskapet får igjen av penger for å ha musikken sin representert i Spotify er for magert.

- Fantastisk verktøy

- Spotify er et fantastisk verktøy, men når uttellingen er så dårlig at det ikke blir igjen noe til artister og produsenter kan det fort føre til at vi forlater tjenesten, sier sjef for Naxos i Sverige Håkan Lagerqvist, til avisa.

- Vi diskuterer akkurat nå hva vi skal gjøre og mange andre selskap med kassisk musikk kommer stadig til oss med spørsmål, sier han videre.

- Musikk fra uavhengige plateselskaper er en viktig del av Spotify. Å kunne tilbyr deres musikk i tjenesten gjør at våre brukere får oppleve en svært variert katalog som spenner over alle musikalske genre. Til gjengjeld gir vi indieetiketter et sterkt salgsfremmende plattform og eksponering for en eklektisk og lidenskapelig publikum av musikkinteresserte i Europa, heter det i en kommentar fra PR-manager Sofie Grant i Spotify.

- Har ikke merket økningen

Naxos gikk inn i en avtale med Spotify i februar 2009 og bidrar med 100.000 av Spotifys totalt over 10 millioner spor. Antallet brukere for tjenesten øker stadig, men det har ikke selskapet merket noe til.

- Vi har ikke merket denne økningen på det vi får igjen. Det er akkurat det som gjør at vi i bransjen må diskutere hva vi skal gjøre, sier Lagerqvist.

- Avgjørende er det også at Spotify har betalt millioner av Euro til de uavhengige selskapene siden lanseringen vår, og vi nyter et utmerket forhold til de aller fleste av våre partnere, inkludert Naxos, heter det videre i uttalelsen fra Spotify.

Forskjellsbehandling?

Dagens Nyheter skriver også at det er en uoffisiell sannhet i musikkbransjen at artister på store selskap får bedre avtaler med Spotify enn de på mindre labeler.

Er man stor nok kan man får opp til seks ganger mer igjen for hver avspilling i tjenesten, hevdes det.

- Jeg har også hørt at det finnes helt forskjellige avtaler, sier Håkan Lagerqvist.

Dette forholdet hadde Spotify ingen kommentar til.