Den britiske musikk- og teknologibloggen Musically.com har fått tak i regnskapet til Spotify Limited, som er moderselskapet til Spotify i Europa.
157 millioner i underskudd
Den opprinnelig svenske musikktjenesten har blitt stadig mer populær også i Norge, men tallene viser at selskapet i 2009 hadde et underskudd på 16,4 millioner pund – nesten 157 millioner norske kroner.
Dette året hadde de regnskapsført inntekter på 11,32 millioner pund. 40 prosent kom fra annonsesalg, mens resten var fra folk som betaler for abonnement på deres streamingtjeneste. Selskapets samlede utgifter skal ha vært på 27,7 millioner pund, eller nesten 264 millioner kroner.
Syvdoblet antallet brukere
Regnskapet forteller også at antallet brukere av Spotify i løpet av 2009 ble syvdoblet. Av de totalt 7 millioner brukerne var omkring 250.000 betalende abonnenter.
- Les også:
- I 2009 fokuserte vi på å etablere denne nye og innovative musikktjenesten for millioner av brukere i Europa. Da la vi grunnlaget for de betydelige prestasjonene vi har hatt i 2010, kommenterte en talsmann for tjenesten ifølge TechCruch.com.
Spotify er ennå ikke blitt lansert i USA, men det skal ligge i kortene at de snart også vil forsøke seg på det amerikanske markedet.
- Les også:
- En ytterligere styrking og utvidelse av tjenesten er vår høyeste prioritet, sier talsmannen videre.
Spotify skal i løpet av 2010 ha passert ti millioner brukere av sine tjenester, og har siden starten betalt ut over 40 millioner Euro til rettighetshavere, eller drøyt 327 millioner kroner.
Stadig økning
Veksten i tjenesten vises ved at man ser at 30 av disse millionene ble betalt ut i løpet av de åtte første månedene av 2010.
Tidligere i år ble det kjent at 36 prosent av den norske internettbefolkningen oppgir at de har tilgang til musikk via Spotify og at hele 81 prosent velger å være «gratispassasjerer».