I forrige måned ble den norske musikkstreaming-tjenesten WiMP lansert også for svenske brukere.
Omfavnet og hyllet
Den norske tjenesten «ønsker å skille seg fra andre tjenester ved å ha en sterk redaksjonell profil og være den mest relevante tjenesten for brukere i hvert enkelt land», het det i en pressemelding da WiMP ble lansert i Sverige, hjemlandet til Spotify som akkurat nå er verdens største tjeneste for streaming av musikk.
Og nettopp denne profilen blir nå omfavnet og hyllet av avisa Svenska Dagbladet.
Les også:
Avisas kommentator Sam Sundberg skriver at han har «slått opp» med Spotify fordi de har for dårlig lydkvalitet og for dårlig programvare. I tillegg peker han på at WImp har et mye bedre redaksjonelt tilbud enn Spotify.
Sammenlikner med Northug og Hellner
For Sundberg er WiMP streamingtjenestenes svar på Petter Northug og han sammenlikner det med hans nedsabling av Marcus Hellner under VM på ski.
– I forrige uke åpnet den norske streamingtjenesten WiMP for svenske brukere og det er umulig å bruke den nye tjenesten i ti minutter uten å komme til den konklusjon at WiMP mot Spotify er streamingens svar på Northug mot Hellner, skriver Sundberg i sin kommentar.
Han skryter også av den redaksjonelle profilen til Wimp.
– Habil musikkredaktør
– Når jeg starter WiMP får jeg tips om det nye Lykke Li-albumet, Robyns «Body talk»-trilogi med eksklusive kommentarer til hver eneste låt og en spilleliste fra Kanye West sin platesamling … Hos Spotify får jeg i stedet tips om Avril Lavigne og en samleplate med Bing Crosby og «Mozart through the ages».
– WiMPs tips er åpenbart satt sammen av en habil musikkredaktør, mens Spotifys er satt sammen av en dårlig robot som overtolker mine spillelister fra fjorårets gløggfest, skriver han videre.
– Monopolet er styrtet og kvalitetsmessig er Spotify forbikjørt av WiMP.
Spotify lar brukerne gjøre jobben
Spotify svarer på kritikken av deres redaksjonelle mangler ved å henvise til brukernes egne lister.
– Det finnes over 200 millioner spillelister til Spotify så langt, sier Jim Butcher i Spotify til NRK.no.
Han viser til en rekke tjenester som for eksempel «Share my playlist» og «Spotibot» der brukerne kan utveksle spillelister basert på smak.
– Vi lar brukerne bestemme, slik det skal være, sier han.
– Hyggelig
Kristin Castillo Eldnes i Aspiro, som eier eier teknologien og varemerket WiMP, er naturlig nok svært fornøyd med den svenske omfavnelsen.
– Det er naturligvis hyggelig at også svenskene synes WiMP er en god tjeneste, sier hun til NRK.
Wimp er i ferd med å ekspandere og dekker nå hele skandinavia med sin tjeneste.
– Vi skal lansere i flere land allerede i år, det er et klart mål. Aspiro Music skal øke omsettingen med minst 150 prosent i 2011 sammenlignet med 2010, forteller Eldnes.
Nylig ble det også kjent at Canal Digital har inngått et samarbeid som går ut på at alle deres kunder, opp mot 700 00 husstander, vil få gratis tilgang til WiMP via sine TV-abonnementer.