Hopp til innhold

Hennie om drapsmysteriet i Kongo: – Sannheten finnes i filmen

Aksel Hennie og Tobias Santelmann portretterer Joshua French og Tjostolv Moland i filmen «Mordene i Kongo». De har en ganske klar formening om hva som skjedde i Kongo.

Mordene i Kongo

Tobias Santelmann og Aksel Hennie spiller hovedrollene i filmen «Mordene i Kongo». Her portretterer de Tjostolv Moland og Joshua French, sammen med sjåføren de to ekssoldatene ble dømt for å ha drept.

Foto: Filmweb

De fleste kjenner historien om de to norske ekssoldatene Tjostolv Moland og Joshua French, som i 2009 ble dømt av Den demokratiske republikken Kongo for drapet på sjåføren Abedi Kasongo.

Neste fredag kommer filmen «Mordene i Kongo», som prøver å gjenskape de faktiske hendelsene rundt drapet, tiden de to ekssoldatene tilbrakte i kongolesisk fengsel, og dødsfallet til Tjostolv Moland.

Det er Aksel Hennie og Tobias Santelmann som spiller rollene som French og Moland i filmen.

Fra filmen "Mordene i Kongo".

Filmen «Mordene i Kongo» har premiere fredag 26. oktober. Aksel Hennie sier han har vært opptatt av å fortelle historien på en så troverdig og ærlig måte som mulig.

Foto: David Bloomer / Friland

Snakket med French i fengselet

Hennie reiste selv ned til den kongolesiske byen Kinshasa, for å snakke med French da han satt fengslet i Ndolo-fengselet.

Han beskriver et fengselsvesen det var svært krevende å forholde seg til.

– Hver eneste dag lurte jeg på om jeg skulle komme inn, og hvor mye penger jeg måtte betale for å komme inn. Korrupsjon og bestikkelser er unngåelig. Kongo er et av de vanskeligste landene jeg noen gang har vært i.

Aksel Hennie på Lindmo

I fredagens Lindmo på NRK, forteller Aksel Hennie om utfordringene rundt innspillingen av filmen «Mordene i Kongo».

Foto: NRK

Hennie sier at møtet med den fengslede ekssoldaten var «livsnødvendig» for at han skulle klare å tre inn i rollen.

Det hjalp ham med å forstå hva slags menneske French var, sier han.

– Jeg var åpen om at jeg ikke ønsket å lage en actionfilm, men et nyansert portrett. Jeg sa: Da kommer du ikke bare til å se kul ut. Du kommer til å se sårbar ut, du kommer til å se dum ut hvis du oppfører deg dumt, og slem ut hvis du oppfører deg slemt.

Opplevde du at han var opptatt av hvordan du skulle fremstille han på film?

– Han var definitivt opptatt av det. For både ham og Tjostolv har det vært viktig å bli oppfattet som voldsmenn. Å være en voldsmann handler for French om å være en mann som er klar for å bruke vold i situasjoner som krever det.

Skuespiller Tobias Santelmann om å spille Tjøstolv Moland i filmen

Skuespiller Tobias Santelmann om å spille Tjostolv Moland i filmen

Mener de kjenner sannheten

Filmen ble spilt inn i all hemmelighet, for ikke å ødelegge for de pågående diplomatiske forhandlingene mellom Norge og Kongo. På dette tidspunktet satt French fortsatt fengslet.

Skuespillerne forteller at det ofte dukket opp ny informasjon underveis i innspillingen, som de var nødt til å forholde seg til og inkludere i produksjonen.

– For eksempel kom vi tilfeldigvis i kontakt med en dame som hadde møtt French og Moland i Uganda og hengt med dem. Det skjedde midt i produksjonen, og på det tidspunktet hadde vi ikke snakket med noen som hadde bodd med eller vært sosiale med dem, forklarer Santelmann.

Tobias Santelmann på Lindmo

Tobias Santelmann sier at han baserte sin tolkning av Tjostolv Moland på samtaler med folk som kjente ham fra ulike miljøer.

Foto: NRK

Dere har snudd alle steiner i researchen. Kjenner dere nå på at dere vet hva som skjedde?

– I starten var jeg veldig usikker, og jeg har gått litt frem og tilbake ettersom jeg har hørt og lært forskjellige ting. Men ja, jeg føler at jeg har en ganske klar mening om hva som skjedde.

Hennie forklarer at målet med researchen var å komme så dypt de kunne inn i saken.

– Ikke bare hvem og hvordan det skuddet oppstod. Men hvis vi snakker om selve skuddet og drapshandlingen, så finnes sannheten i filmen, mener han.

Hør NRKs podcast om hendelsene her.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB