De fleste kjenner historien om de to norske ekssoldatene Tjostolv Moland og Joshua French, som i 2009 ble dømt av Den demokratiske republikken Kongo for drapet på sjåføren Abedi Kasongo.
- Les også:
Neste fredag kommer filmen «Mordene i Kongo», som prøver å gjenskape de faktiske hendelsene rundt drapet, tiden de to ekssoldatene tilbrakte i kongolesisk fengsel, og dødsfallet til Tjostolv Moland.
Det er Aksel Hennie og Tobias Santelmann som spiller rollene som French og Moland i filmen.
- Les også:
Snakket med French i fengselet
Hennie reiste selv ned til den kongolesiske byen Kinshasa, for å snakke med French da han satt fengslet i Ndolo-fengselet.
Han beskriver et fengselsvesen det var svært krevende å forholde seg til.
– Hver eneste dag lurte jeg på om jeg skulle komme inn, og hvor mye penger jeg måtte betale for å komme inn. Korrupsjon og bestikkelser er unngåelig. Kongo er et av de vanskeligste landene jeg noen gang har vært i.
- Les også:
Hennie sier at møtet med den fengslede ekssoldaten var «livsnødvendig» for at han skulle klare å tre inn i rollen.
Det hjalp ham med å forstå hva slags menneske French var, sier han.
– Jeg var åpen om at jeg ikke ønsket å lage en actionfilm, men et nyansert portrett. Jeg sa: Da kommer du ikke bare til å se kul ut. Du kommer til å se sårbar ut, du kommer til å se dum ut hvis du oppfører deg dumt, og slem ut hvis du oppfører deg slemt.
- Les også:
– Opplevde du at han var opptatt av hvordan du skulle fremstille han på film?
– Han var definitivt opptatt av det. For både ham og Tjostolv har det vært viktig å bli oppfattet som voldsmenn. Å være en voldsmann handler for French om å være en mann som er klar for å bruke vold i situasjoner som krever det.
Mener de kjenner sannheten
Filmen ble spilt inn i all hemmelighet, for ikke å ødelegge for de pågående diplomatiske forhandlingene mellom Norge og Kongo. På dette tidspunktet satt French fortsatt fengslet.
- Les også:
Skuespillerne forteller at det ofte dukket opp ny informasjon underveis i innspillingen, som de var nødt til å forholde seg til og inkludere i produksjonen.
– For eksempel kom vi tilfeldigvis i kontakt med en dame som hadde møtt French og Moland i Uganda og hengt med dem. Det skjedde midt i produksjonen, og på det tidspunktet hadde vi ikke snakket med noen som hadde bodd med eller vært sosiale med dem, forklarer Santelmann.
- Les også:
– Dere har snudd alle steiner i researchen. Kjenner dere nå på at dere vet hva som skjedde?
– I starten var jeg veldig usikker, og jeg har gått litt frem og tilbake ettersom jeg har hørt og lært forskjellige ting. Men ja, jeg føler at jeg har en ganske klar mening om hva som skjedde.
Hennie forklarer at målet med researchen var å komme så dypt de kunne inn i saken.
– Ikke bare hvem og hvordan det skuddet oppstod. Men hvis vi snakker om selve skuddet og drapshandlingen, så finnes sannheten i filmen, mener han.
Hør NRKs podcast om hendelsene her.