Hopp til innhold

Hennie om drapsmysteriet i Kongo: – Sannheten finnes i filmen

Aksel Hennie og Tobias Santelmann portretterer Joshua French og Tjostolv Moland i filmen «Mordene i Kongo». De har en ganske klar formening om hva som skjedde i Kongo.

Mordene i Kongo

Tobias Santelmann og Aksel Hennie spiller hovedrollene i filmen «Mordene i Kongo». Her portretterer de Tjostolv Moland og Joshua French, sammen med sjåføren de to ekssoldatene ble dømt for å ha drept.

Foto: Filmweb

De fleste kjenner historien om de to norske ekssoldatene Tjostolv Moland og Joshua French, som i 2009 ble dømt av Den demokratiske republikken Kongo for drapet på sjåføren Abedi Kasongo.

Neste fredag kommer filmen «Mordene i Kongo», som prøver å gjenskape de faktiske hendelsene rundt drapet, tiden de to ekssoldatene tilbrakte i kongolesisk fengsel, og dødsfallet til Tjostolv Moland.

Det er Aksel Hennie og Tobias Santelmann som spiller rollene som French og Moland i filmen.

Fra filmen "Mordene i Kongo".

Filmen «Mordene i Kongo» har premiere fredag 26. oktober. Aksel Hennie sier han har vært opptatt av å fortelle historien på en så troverdig og ærlig måte som mulig.

Foto: David Bloomer / Friland

Snakket med French i fengselet

Hennie reiste selv ned til den kongolesiske byen Kinshasa, for å snakke med French da han satt fengslet i Ndolo-fengselet.

Han beskriver et fengselsvesen det var svært krevende å forholde seg til.

– Hver eneste dag lurte jeg på om jeg skulle komme inn, og hvor mye penger jeg måtte betale for å komme inn. Korrupsjon og bestikkelser er unngåelig. Kongo er et av de vanskeligste landene jeg noen gang har vært i.

Aksel Hennie på Lindmo

I fredagens Lindmo på NRK, forteller Aksel Hennie om utfordringene rundt innspillingen av filmen «Mordene i Kongo».

Foto: NRK

Hennie sier at møtet med den fengslede ekssoldaten var «livsnødvendig» for at han skulle klare å tre inn i rollen.

Det hjalp ham med å forstå hva slags menneske French var, sier han.

– Jeg var åpen om at jeg ikke ønsket å lage en actionfilm, men et nyansert portrett. Jeg sa: Da kommer du ikke bare til å se kul ut. Du kommer til å se sårbar ut, du kommer til å se dum ut hvis du oppfører deg dumt, og slem ut hvis du oppfører deg slemt.

Opplevde du at han var opptatt av hvordan du skulle fremstille han på film?

– Han var definitivt opptatt av det. For både ham og Tjostolv har det vært viktig å bli oppfattet som voldsmenn. Å være en voldsmann handler for French om å være en mann som er klar for å bruke vold i situasjoner som krever det.

Skuespiller Tobias Santelmann om å spille Tjøstolv Moland i filmen

Skuespiller Tobias Santelmann om å spille Tjostolv Moland i filmen

Mener de kjenner sannheten

Filmen ble spilt inn i all hemmelighet, for ikke å ødelegge for de pågående diplomatiske forhandlingene mellom Norge og Kongo. På dette tidspunktet satt French fortsatt fengslet.

Skuespillerne forteller at det ofte dukket opp ny informasjon underveis i innspillingen, som de var nødt til å forholde seg til og inkludere i produksjonen.

– For eksempel kom vi tilfeldigvis i kontakt med en dame som hadde møtt French og Moland i Uganda og hengt med dem. Det skjedde midt i produksjonen, og på det tidspunktet hadde vi ikke snakket med noen som hadde bodd med eller vært sosiale med dem, forklarer Santelmann.

Tobias Santelmann på Lindmo

Tobias Santelmann sier at han baserte sin tolkning av Tjostolv Moland på samtaler med folk som kjente ham fra ulike miljøer.

Foto: NRK

Dere har snudd alle steiner i researchen. Kjenner dere nå på at dere vet hva som skjedde?

– I starten var jeg veldig usikker, og jeg har gått litt frem og tilbake ettersom jeg har hørt og lært forskjellige ting. Men ja, jeg føler at jeg har en ganske klar mening om hva som skjedde.

Hennie forklarer at målet med researchen var å komme så dypt de kunne inn i saken.

– Ikke bare hvem og hvordan det skuddet oppstod. Men hvis vi snakker om selve skuddet og drapshandlingen, så finnes sannheten i filmen, mener han.

Hør NRKs podcast om hendelsene her.

Kulturstrøm

  • 3,7 millioner til fem filmproduksjoner

    Internasjonalt Samisk Filminstitutt (ISF) har bevilget 3,7 millioner norske kroner i årets første bevilgningsrunde. To kortfilmer, en tv-serie og to langfilmer får bevilgning.

    Det skriver ISFI i en pressemelding.

  • YouTube krever merking av KI-innhold

    De som publiserer på YouTube fremover, må huke av om innholdet er manipulert eller endret for å tydeliggjøre hva som er skapt ved hjelp av kunstig intelligens.

    – Seerne får stadig mer behov for åpenhet om hvorvidt det de ser på, er manipulert eller syntetisk, skriver selskapet på sin blogg.

    Den nye merkingen vil gjelde videoer hvor det kan være tvil om det man ser virkelig er ekte, for eksempel såkalt deepfake, hvor en kjent person sier noe vedkommende aldri har sagt.

    Det vil ikke gjelde videoer som åpenbart er manipulert, som for eksempel animasjonsvideoer, skjønnhetsfilter og spesialeffekter.

    (NTB)

  • Kvinnegruppa Ottar har anmeldt pornografisk russebuss

    Kvinnegruppa Ottar har anmeldt en russebuss fra Bryne som skal ha en pornografisk illustrasjon på siden av bussen.

    De har videresendt anmeldelsen, som de leverte til Sørvest politidistrikt, til Stavanger Aftenblad.

    Gruppa mener at illustrasjonen på utsiden av bussen bryter med straffeloven paragraf 317 om pornografi og paragraf 318 om utstillingsforbud av bilder av eksplisitt seksualisert karakter.

    – Kvinnegruppa Ottar reagerer kraftig på at noen skal kunne kjøre rundt i offentligheten med sitt kvinnefiendtlige budskap, skriver de i anmeldelsen.

    20 russegutter på Bryne vidaregåande skule har brukt omkring 3 millioner kroner på bussen. Guttene har tidligere sagt til Stavanger Aftenblad at foreldrene deres ikke er så begeistret for eksteriøret på bussen.(NTB)