På en pressekonferanse tirsdag, la ordfører Einar Busterud fram to konkrete forslag til tomter for det nye hovedsjukehuset i Innlandet; ved Vikingskipet og på Hamar flyplass.
Forslagene er utarbeidet i samarbeid med Bane Nor Eiendom og sivilarkitekt Dag Spangen i asas arkitektur.
Busterud mener forutsetningene for plasseringen av det nye hovedsjukehuset er endret, og at det bør legges til den største byen. Han viser til både befolkningstetthet, arbeidsmarked og kommunikasjon.
– I og med at både Hamar sjukehus og Sanderud forsvinner, og Elverum sliter med opptaksområdet sitt, så mener jeg Hamar-Elverum-aksen må tilgodeses med et hovedsjukehus, sier Busterud.
Jernbane under sjukehuset
Forslaget om hovedsjukehus ved Vikingskipet er utarbeidet i samarbeid med Bane Nor Eiendom. Bane Nor og kommunen eier 90 prosent av denne tomta.
De foreslår både sjukehus og næringspark i dette området, og jernbane under sjukehuset.
– Å bygge både jernbane og sjukehus sammen vil være en smart løsning for staten og spare mye kostnader, sier Einar Busterud.
Forslagene inneholder løsninger for både parkering, vegsystemer, jernbane, kollektivtrafikk og flomsikkerhet, blant annet.
– Hvis vi tar statlige føringer på alvor, så skal jo slike ting som sjukehus ligge i en by, nært et knutepunkt og det skal bidra til samfunnsutvikling i et stort område, sier Busterud.
Sivilarkitekt Dag Spangen, har tegnet forslaget for tomta på Hamar flyplass, og mener den kanskje er det enkleste alternativet. Den er tilstrekkelig stor og ligger klar.
– Freidig og på kanten
Som ventet reagerer flere ordførerkollegaer andre steder i Innlandet på forslaget. Dovre-ordfører Astrid Skomakerstuen Ruste (Ap) kaller det freidig og på kanten.
– Jeg syns det er freidig at han prøver å endre alle rammene og påvirke Helse Sør-Øst på denne måten, sier Skomakerstuen Ruste.
Hun mener at Helse Sør-Øst nå må bestemme seg for hva de vil, og slutte å endre forutsetningene. Samtidig holder hun fast ved at de vil ha akuttsjukehuset på Lillehammer.
Gjøvik-ordfører Torvild Sveen (Sp)viser til at både styrelederen i Helse Sør-Øst og helseministeren har sagt at et nytt mjøssjukehus ikke skal ligge i verken Hamar, Lillehammer eller Gjøvik.
– Det er jo fine tegninger. Og det er brukt atskillige kroner på arkitekter og en beskrivelse av hvordan det kunne ha vært. Men når signalet hele veien har vært, at slik blir det ikke, så er det bortkastede penger, sier Gjøvik-ordføreren.
Er Hamar «ved Mjøsbrua»?
Styret i Sykehuset Innlandet har vedtatt at det nye hovedsjukehuset skal bygges ved Mjøsbrua, men begrepet «ved Mjøsbrua» har blitt heftig diskutert den senere tiden, og det har blitt åpnet for at det kan være i en ganske stor radius rundt.
Brumunddal er nevnt. Men Hamar har ikke vært på dette kartet.
Styret i Helse Sør-Øst skal behandle den nye samfunnsanalysen og plasseringen av hovedsjukehuset i desember. I et intervju med NRK mandag, sa direktør Cathrine M. Lofthus, at det er viktig å tenke på rekrutteringen av fagfolk når den endelige plasseringen skal bestemmes.
Plasseringen skal også ses i sammenheng med at to av de andre sjukehusene i Innlandet skal bestå.
Einar Busterud avviser at de er for sent ute, og sier forslagene vil svare godt til samfunnsutredningen.
– Dette er vårt innspill til sluttbehandlingen. Vi mener vi har den beste løsningen. Og det skal i alle fall ikke være slik at Hamar ikke ble valgt fordi det ikke var noe alternativ der, sier Busterud.
Meklingsresultat sjokkerte
Området ved Åkersvika og Vikingskipet i Hamar er forøvrig tilgjengelig, fordi meklingen i jernbanesaken i Hamar endte med at båndleggingen av området ble opphevet.
Einar Busterud og hans parti, BBL, har i årevis kjempet for at jernbanen gjennom Hamar skal legges i øst med ny stasjon ved Vikingskipet. Det ble også vedtatt av kommunestyret i Hamar i sommer.
Det vakte derfor kraftige reaksjoner da Busterud i meklingen med Bane Nor gikk med på at dobbeltsporet skal gå fram til dagens stasjon, og at man venter med å bestemme det videre trasévalget.
Men det innebærer altså at en rekke omårder som har vært båndlagt i påvente av jernbaneavgjørelsen nå er frigitt.