Naturvernere biter i det sure eplet – godtar utbygging i naturreservat Åkersvika naturreservat i Hamar bør kunne ha jernbane med dobbeltspor, sier naturvernere. De innrømmer at dette er en vanskelig sak. Av Dag Kessel og Mette Finborud Børresen
Nekter å flytte jernbanespor 500 meter – kan velte industridrøm Bane Nor nekter å flytte jernbanespor som næringslivet mener kan føre mer gods fra veg til jernbane og være starten på et industrieventyr. Av Ola Bjørlo Strande
Bjørn Dæhlie bygger grønn landsby en time unna Oslo Her skal folk dyrke sin egen mat og strømmen skal komme fra solceller og eget vannkraftverk. Av Anne Næsheim, Vibecke Wold Haagensen, Sindre Ness og Silje Natvik
Her skal Norges Silicon Valley til en milliard bygges Signalbygget skal bygges i strandsona langs Mjøsa og er et av Bane Nor Eiendoms største prosjekter. – Bra for landet, sier NHO-sjefen. Av Mette Finborud Børresen, Anne Næsheim og Trond Ivan Hagen
Vil bygge sjukehus og jernbane ved Vikingskipet – Det skal i alle fall ikke være slik at Hamar ikke ble valgt fordi det ikke var noe alternativ der, sier ordfører Einar Busterud. Han mener det er smart å kombinere sjukehus og jernbane. Av Mette Finborud Børresen, Vibecke Wold Haagensen, Knut Røsrud, Anders Bakkerud Larsen og Frode Meskau
Jernbanekaos i Hamar - ordfører snudde i kampsak Etter ti års krangel har Hamars ordfører blitt enig med Bane Nor om at det nye dobbeltsporet ender ved dagens jernbanestasjon. Det setter sinnene i kok. Av Anne Kari Løberg og Knut-Øyvind Hagen
Hamar har vedtatt dobbeltspor i øst HAMAR (NRK): Med 21 mot 18 stemmer vedtok politikerne i Hamar at dobbeltsporet til jernbanen skal bygges i øst. Dermed trosser de Bane Nors anbefaling nok en gang. Av Mette Finborud Børresen
Utbygging av Dovrebanen reddet OSLO/HAMAR (NRK): Arbeidet med å bygge to spor fra Oslo til Hamar kan fortsette. Frp fikk med seg regjeringa på det. Av Stine Bækkelien og Ann-Kristin Mo
Raser over Intercity-kollaps I 2026 skulle toget har brukt en time mellom Oslo og Hamar. Nå er utbygginga utsatt i minst to år. Av Anne Kari Løberg, Ola Bjørlo Strande, Kjell Åge Kampestuen og Trond Ivan Hagen