Hopp til innhold
Kulvert i Brumunddal har kostet 150 millioner kroner.

Undergangen kostet Bane Nor 150 millioner – vil kanskje stå ubrukt

Det er ikke bestemt om millionkulverten skal brukes ennå.

Tog fra SJ på Dovrebanen i Lillehammer

Regjeringen presenterte Hamar-nyhet: Varsler dobbeltspor

Regjeringen besøkte onsdag Hamar med gode nyheter. Det kommer trolig 10 milliarder kroner for å bygge dobbeltspor på jernbanen mellom Mjøsbyen og hovedstaden.

Åkersvika i Hamar, dagens jernbane med enkeltspor til venstre, og E6 til høyre.

Naturvernere biter i det sure eplet – godtar utbygging i naturreservat

Åkersvika naturreservat i Hamar bør kunne ha jernbane med dobbeltspor, sier naturvernere. De innrømmer at dette er en vanskelig sak.

Gaute Nøkleholm, almenningsbestyrer Romedal og Stange almenning.

Nekter å flytte jernbanespor 500 meter – kan velte industridrøm

Bane Nor nekter å flytte jernbanespor som næringslivet mener kan føre mer gods fra veg til jernbane og være starten på et industrieventyr.

Mjøstangen

Bjørn Dæhlie bygger grønn landsby en time unna Oslo

Her skal folk dyrke sin egen mat og strømmen skal komme fra solceller og eget vannkraftverk.

Illustrasjon av planene for Innlandet Science Park i Hamar

Her skal Norges Silicon Valley til en milliard bygges

Signalbygget skal bygges i strandsona langs Mjøsa og er et av Bane Nor Eiendoms største prosjekter. – Bra for landet, sier NHO-sjefen.

Einar Busturud (BBL), ordfører i Hamar

Vil bygge sjukehus og jernbane ved Vikingskipet

– Det skal i alle fall ikke være slik at Hamar ikke ble valgt fordi det ikke var noe alternativ der, sier ordfører Einar Busterud. Han mener det er smart å kombinere sjukehus og jernbane.

Einar Busterud

Jernbanekaos i Hamar - ordfører snudde i kampsak

Etter ti års krangel har Hamars ordfører blitt enig med Bane Nor om at det nye dobbeltsporet ender ved dagens jernbanestasjon. Det setter sinnene i kok.

Illustrasjon av dobbeltspor i øst mot Vikingskipet i Hamar.

Hamar har vedtatt dobbeltspor i øst

HAMAR (NRK): Med 21 mot 18 stemmer vedtok politikerne i Hamar at dobbeltsporet til jernbanen skal bygges i øst. Dermed trosser de Bane Nors anbefaling nok en gang.