Onsdag skal kommunestyret i Hamar stemme over hvor dobbeltsporet gjennom byen skal gå.
Jernbaneverket anbefaler det vestlige alternativet med kulvert i Mjøsa. Det gjør de blant annet fordi et østlig dobbeltspor ikke vil gi gode løsninger for å koble seg til Rørosbanen uten at det går utover Åkersvika naturreservat.
Jernbaneverket har hevdet at Fylkesmannen i Hedmark ga signaler om at en såkalt kort tilsving mot Rørosbanen ikke var mulig på grunn av naturreservatet.
Nå får de motbør for dette.
– Fylkesmannen har aldri sagt nei til noen utredning av dette, sier avdelingsleder hos fylkesmannen, Håvard Elstrand.
- Les også: Frykter dobbeltspor forsinkes av krangling
- Les også: Naboer advarer mot dobbeltspor-rot
Må ta hensyn til Åkersvika
Den lokale diskusjonen om framtidig trasé for dobbeltspor gjennom Hamar er inne i sin siste fase. 7. desember hadde formannskapet i Hamar saken oppe og de vedtok med sju mot fire stemmer å gå for det østlige alternativet med jernbanestasjon ved Vikingskipet.
Jernbaneverket har vært klare på at det vestlige alternativet med kulvert ute i Mjøsa er det beste. Et av argumentene til Jernbaneverket har altså vært mulighetene for tilsving til Rørosbanen i Åkersvika.
– Hvordan kan dere si at dere ikke utreder muligheten for kort tilsving når fylkesmannen nå sier de aldri ga noen sånne signaler?
– Vi har fått signaler om at vi ved planlegging av dobbeltsporet må belaste Åkersvika naturreservat minst mulig og med tilsving ville belastningen blitt enda større, sier planleggingsleder i Jernbaneverket, Sverre Setvik.
Han innrømmer at de ikke vet dette sikkert, siden det altså ikke er utredet, men mener de har mange gode begrunnelser for å fraråde øst-alternativet.
Ingen betydning
Slik saken står nå, er det innsigelser mot alle traséalternativene, også de to i vest som Jernbaneverket vil ha. Da vil saken ende hos departementet, og de vil sannsynligvis komme til å be om ytterligere utredninger før de tar sin avgjørelse.
For politikerne i Hamar, som skal ta endelig stilling til hvilken trasé de vil ha på onsdag, har ikke den manglende utredningen så mye å si.
Det mener blant annet ordfører Einar Busterud og han får støtte fra sin varaordfører.
– Det er nok en svakhet at Jernbaneverket ikke fra starten av hadde med tilsvingpoenget, men dette har ikke noe å si. Valget av øst-traséen for oss er begrunnet i andre ting, sier Knut Fangberget.
Kunne vært en god løsning
Jernbaneverket sier nå det er jernbanetekniske løsninger, og ikke hensynet til Åkersvika, som gjør at de fraråder øst-alternativet.
– Ville den korte tilsvingen vært en bedre jernbaneteknisk løsning da?
– Det ville den absolutt, sier Sverre Setvik, men mener et er litt sent å utrede det nå.
- Les også: Lever ute i protest mot jernbaneutbygging
- Les også: Så høy blir kulverten