– Det har skjedd at doene ikke har virka, sier togpassasjer May Wenche Raabe.
Hun tar ofte togene på Rørosbanen, og det går ikke alltid på skinner.
Når temperaturene kryper nedover i Østerdalen, skaper det nemlig problemer for togene på Rørosbanen.
Blant annet at dørene fryser fast, eller at doene rett og slett ikke funker.
– Da blir toget ofte forsinka. Jeg synes ikke det er noe særlig, sier Raabe.
- Fikk du med deg denne saken? Cato velger ofte bort togturen for å unngå vonde opplevelser.
– Krevende arbeidshverdag
I november bestemte et enstemmig storting at de skulle oppgradere Rørosbanen.
Trolig skal det bli bestilt inn nye fire togsett.
– Vi har en krevende arbeidshverdag på de gamle togene, så det var full jubel da det ble vedtatt, sier direktør for SJ Norge, Rikke Lind.
Men det kan ta lang tid før de nye togene kjører inn på Hamar stasjon.
Langt bak i køa
Avdelingsdirektør for kjøp og avtalestyring i Jernbanedirektoratet, Erik Lund, har tidligere uttalt til NRK at det ikke vil være mulig å få togene til Rørosbanen før i 2029–2030.
Årsaken er blant annet at det tar tid å designe, produsere og teste tog.
Norge har allerede bestilt 13 elektriske tog til Bergensbanen, Sørlandsbanen og Dovrebanen. I tillegg skal det leveres fire bimodale tog til Nordlandsbanen.
Deretter er det Rørosbanen sin tur.
Det får stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) til å rase.
Viktig bane
– Doene fryser, dørene fryser, passasjerene fryser. Rørosbanen har redda Norge nå når Dovrebanen har vært stengt, er stengt og kommer til å være stengt ei stund til, sier Johnsen.
Han mener Rørosbanen aldri har vært viktigere enn nå.
For mens Dovrebanen er nede, etter at jernbanebrua i Ringebu kollapsa i fjor, går nå jernbanetrafikken mellom Østlandet og Trøndelag på Rørosbanen.
– Men det virker ikke som om ministeren bryr seg om eller forstår det. Det er alvorlig, sier Johnsen.
Skal følge opp
Johnsen frykter at man havner lenger bak i køa om man venter med å bestille.
Nå forventer han at samferdselsministeren følger opp vedtaket som ble gjort i høst, om å bestille nye togsett til Rørosbanen.
– Vi kommer selvfølgelig til å følge opp stortingsvedtaket, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Men, han understreker at det er viktig å ta ting i riktig rekkefølge.
– De 17 første togene som er bestilt, er allerede dedikert for andre togstrekninger der det er dårligere togmateriell enn på Rørosbanen, sier han.
Nygård har imidlertid forståelse for utålmodigheten.
– Men så er det også sånn at vi i Norge har en plan for å fornye togmateriellet vårt, og det er basert på behovene slik de er analysert, sier han.
- Også togene på Sørlandsbanen er preget av feil, forfall og forsinkelser. Det skremmer folk fra å ta toget.
– Trenger nye tog
Direktøren i SJ Norge forklarer at det er på høy tid med en oppgradering av togene.
– Togsettene er 40 år gamle. Det er dårlig komfort, ikke aircondition. Det er for dårlig, sier Lind.
Hun mener dette går utover deres evne til punktlighet og service.
– Vi trenger nye tog så fort som mulig. Jeg forventer at regjeringen setter i verk stortingsvedtaket så fort som mulig, sier hun.
SJ-direktøren omtaler situasjonen som «ikke god». Likevel er det ikke helt svart, for to av togsettene som går på Rørosbanen er nye.
– Men vi har ikke tog som kan levere den opplevelsen statsråden også forventer at vi skal levere. Punktlighet, toaletter som fungerer og aircondition. Vi vil levere det som kundene våre fortjener, og da trenger vi nye tog.
– Det er jeg sikker på kommer på plass når et enstemmig storting har vedtatt det, sier SJ-direktør Rikke Lind.