Hopp til innhold

Togene på Rørosbanen sliter i minusgrader – krever nye togsett nå

Rørosbanen ligger bakerst i togkøen selv om doene ikke funker og dørene fryser fast.

tog Rørosbanen

GAMLE: Disse togene på Rørosbanen mener direktøren i SJ er for dårlige.

Foto: Geir Olav Slåen / NRK

– Det har skjedd at doene ikke har virka, sier togpassasjer May Wenche Raabe.

Hun tar ofte togene på Rørosbanen, og det går ikke alltid på skinner.

Når temperaturene kryper nedover i Østerdalen, skaper det nemlig problemer for togene på Rørosbanen.

Blant annet at dørene fryser fast, eller at doene rett og slett ikke funker.

– Da blir toget ofte forsinka. Jeg synes ikke det er noe særlig, sier Raabe.

– Krevende arbeidshverdag

I november bestemte et enstemmig storting at de skulle oppgradere Rørosbanen.

Trolig skal det bli bestilt inn nye fire togsett.

– Vi har en krevende arbeidshverdag på de gamle togene, så det var full jubel da det ble vedtatt, sier direktør for SJ Norge, Rikke Lind.

Rikke Lind, administrerende direktør i SJ Norge

Rikke Lind er administrerende direktør i SJ Norge.

Foto: Tor Lindseth

Men det kan ta lang tid før de nye togene kjører inn på Hamar stasjon.

Langt bak i køa

Avdelingsdirektør for kjøp og avtalestyring i Jernbanedirektoratet, Erik Lund, har tidligere uttalt til NRK at det ikke vil være mulig å få togene til Rørosbanen før i 2029–2030.

Årsaken er blant annet at det tar tid å designe, produsere og teste tog.

Norge har allerede bestilt 13 elektriske tog til Bergensbanen, Sørlandsbanen og Dovrebanen. I tillegg skal det leveres fire bimodale tog til Nordlandsbanen.

Deretter er det Rørosbanen sin tur.

Det får stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) til å rase.

Les også Nå skal mange flere godstog dundre over usikrede plan­overganger

Tog kjører over usikret planovergang på Ilseng.

Viktig bane

– Doene fryser, dørene fryser, passasjerene fryser. Rørosbanen har redda Norge nå når Dovrebanen har vært stengt, er stengt og kommer til å være stengt ei stund til, sier Johnsen.

Han mener Rørosbanen aldri har vært viktigere enn nå.

Thor Andre Johnsen i forbindelse med Røros

Tor André Johnsen (Frp) forventer at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) bestiller nye togsett til Rørosbanen.

Foto: Frode Meskau / NRK

For mens Dovrebanen er nede, etter at jernbanebrua i Ringebu kollapsa i fjor, går nå jernbanetrafikken mellom Østlandet og Trøndelag på Rørosbanen.

– Men det virker ikke som om ministeren bryr seg om eller forstår det. Det er alvorlig, sier Johnsen.

Les også Nå blir det mindre buss for tog på Dovrebanen – gjenstår fortsatt mye arbeid

Dronefoto av randklev bru på ringebu før løfting

Skal følge opp

Johnsen frykter at man havner lenger bak i køa om man venter med å bestille.

Nå forventer han at samferdselsministeren følger opp vedtaket som ble gjort i høst, om å bestille nye togsett til Rørosbanen.

– Vi kommer selvfølgelig til å følge opp stortingsvedtaket, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Jon-Ivar Nygård, samferdselminister

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier de skal følge opp stortingsvedtaket.

Foto: Aleksandr Nedbaev / NRK

Men, han understreker at det er viktig å ta ting i riktig rekkefølge.

– De 17 første togene som er bestilt, er allerede dedikert for andre togstrekninger der det er dårligere togmateriell enn på Rørosbanen, sier han.

Nygård har imidlertid forståelse for utålmodigheten.

– Men så er det også sånn at vi i Norge har en plan for å fornye togmateriellet vårt, og det er basert på behovene slik de er analysert, sier han.

– Trenger nye tog

Direktøren i SJ Norge forklarer at det er på høy tid med en oppgradering av togene.

– Togsettene er 40 år gamle. Det er dårlig komfort, ikke aircondition. Det er for dårlig, sier Lind.

Hun mener dette går utover deres evne til punktlighet og service.

– Vi trenger nye tog så fort som mulig. Jeg forventer at regjeringen setter i verk stortingsvedtaket så fort som mulig, sier hun.

tog Rørosbanen nummer to

Toalettene på disse togene fryser lett i kulda.

Foto: Frode Meskau / NRK

SJ-direktøren omtaler situasjonen som «ikke god». Likevel er det ikke helt svart, for to av togsettene som går på Rørosbanen er nye.

– Men vi har ikke tog som kan levere den opplevelsen statsråden også forventer at vi skal levere. Punktlighet, toaletter som fungerer og aircondition. Vi vil levere det som kundene våre fortjener, og da trenger vi nye tog.

– Det er jeg sikker på kommer på plass når et enstemmig storting har vedtatt det, sier SJ-direktør Rikke Lind.

Les også Leder for Norges «glemte» jernbanestrekning støtter utbygging i nord

Ordfører på Røros, Isak Veierud Busch.

Les også Nå skal mange flere godstog dundre over usikrede plan­overganger

Tog kjører over usikret planovergang på Ilseng.