Tror på ny gullalder for musikkbransjen

VESTRE TOTEN (NRK): Norske musikere jobber beinhardt for å overleve i det digitale musikkmarkedet. Men fremtiden kan bli langt lysere, mener forsker.

Stor gründervirksomhet blant norske musikere

NY PLATE PÅ GANG: Ronni Le Tekrø (til høyre) og Kjartan Hesthagen hadde trua da plateselskapene sa nei takk. Nå blir det plate fra Kristin Sevaldsen som spilles inn i studioet på Toten i Oppland.

Foto: Torunn Myhre / NRK

– Det går på helsa løs. Jeg kjenner jeg begynner å grine bare jeg snakker om det, sier Kristin Sevaldsen.

Den erfarne musikeren med flere plateutgivelser bak seg har aldri opplevd musikkbransjen tøffere enn nå.

Kristin Sevaldsen spiller inn ny plate

TØFF BRANSJE: – Det er beinhardt å leve av musikken, sier Kristin Sevaldsen.

Foto: Torunn Myhre / NRK

Jazzsaxofonisten fra Lillehammer banket forgjeves på plateselskapenes dører og var i ferd med å gi opp hele plateideen sin. Da viste en rocker fra Toten interesse.

Nå er hun i studioet til den legendariske rockegitaristen Ronni Le Tekrø på Nyhagan i Vestre Toten i Oppland og spiller inn ny plate. Men hun har ennå ikke alle pengene hun trenger for å betale for seg.

Flere tar hele risikoen sjøl

«Dessverre må du være både businessmenneske og manager, og nesten ofre hus og hjem for å få gitt ut musikk i dag»

Ronni Le Tekrø

– Dessverre må du være både businessmenneske og manager, og nesten ofre hus og hjem for å få gitt ut musikk i dag, sier Ronni Le Tekrø.

Ronni Le Tekrø i Studio Studio

EGET STUDIO: Ronni Le Tekrø satser gjerne på musikere plateselskapene refuserer.

Foto: Torunn Myhre / NRK

Han får støtte av musikkforsker Daniel Nordgård ved Agderforskning.

– Det er tøffere enn noensinne først og fremst fordi plateselskapene har halvert inntektene sine siden årtusenskiftet. Dette gjør noe med risiko- og investeringsviljen, sier han.

Det er overgangen til et digitalt musikkmarked som har ført til fall i inntektene.

– Dette gjør at plateselskapene samler seg om færre artister, og forskning på strømmeøkonomien viser at det er mest penger å tjene i hit-markedet, sier Nordgård.

«Hva slags oppdragelse er det når vi lar ungene sitte å downloade gratis musikk? Det er å avle opp ungene og seg sjøl til systematisk tyveri»

Ronni Le Tekrø

Musikere må være gründere

SAMARBEIDER: Det lyttes kvalifisert til det foreløpige produktet. Fra venstre Lars Andre Kvistum, Ronni Le Tekrø og Kristin Sevaldsen.

Foto: Torunn Myhre / NRK

Tror på ny gullalder

– Det var musikkbransjen som merka digitaliseringa først. Vi gikk fra å tjene penger på platene vi solgte, til å bli utsatt for systematisk tyveri fra nettet, sier Ronni Le Tekrø.

Daniel Nordgård mener dette er i ferd med å endre seg. Piratnedlastinga har gått tilbake etter at strømmetjenestene kom, sier han.

Daniel Nordgård

MUSIKKFORSKER: Daniel Nordgård ved Agderforskning tror på en ny gullalder i musikkbransjen.

Foto: UiA

Han mener de ferske salgstallene fra IFPI gir grunn til optimisme. For fjerde år på rad går musikksalget opp her i landet. En økning på 7 prosent i 2015.

Dette kombinert med at folk faktisk er villige til å betale for strømmetjenestene tror han vil bringe musikkbransjen inn i en ny gullalder på høyde med CD-ens inntog.

– Men det vil kreve tøffe forhandlinger mellom partene i bransjen å få en mer rettferdig fordeling av inntektene.

Lang vei til målet

En kronerulling, eller crowdfundingkampanje, ga den nye plata til Kristin Sevaldsen en godt start. Hun håpet på 30 000 men fikk inn nesten 80 000 kroner.

Men dette holder ikke til å spille inn ei plate i et profesjonelt studio, med profesjonelle musikere.

– Jeg må ut på sponsorjakt og skaffe meg ytterligere 60 - 70 000, sier hun.

Men må du ikke være litt gründer i denne bransjen?

– Jo, men det har blitt verre. Og det er jo først og fremst musiker jeg er!