NRK Meny
Normal

Sammenlikner russelåter med punk

De største plateselskapene i Norge mener det lukter punk av russemusikken. – En fjern sammenlikning, fnyser DumDum boys-trommis.

Andreas Haugeland alias TIX

INNBRINGENDE: Artisen TIX alias Andreas Haugeland har tjent gode penger på russelåter. Opprøret i musikken blir av plateselskapene sammenliknet med punk-bevegelsen.

Foto: privat

Russelåter har blitt millionindustri. Flere aktører i platebransjen mener russens festmusikk kan sammenliknes med den opprørske punk-kulturen som herjet verdens ungdommer på 70-tallet.

– På samme måte som punken fikk mye tyn og punkere var den tidens rebeller, så er dette bare dagens versjon av det, sier markedsdirektør for Sony i Norge, Leif Ribe.

Leif Ribe

Leif Ribe i Sony Music drar paralleller mellom punken på 70-tallet og dagens russelåter.

Foto: FOTO: SONY MUSIC

Han utdyper at musikk opp gjennom tiden har hatt evnen til å sjokkere samfunnet.

– Det er ikke noe nytt i det. Punk provoserte, akkurat som både Marilyn Manson gjorde på 90-tallet, Eminem gjorde på 2000-tallet og russelåtene gjør i dag, sier Ribe.

Opprørske tendenser

Han får støtte av Helene Skyberg i plateselskapet Universal. Hun synes det er gøy at russelåtene, i likhet med punk, skaper debatt.

– Det er nok noe i den opprørske tendensen. Russemusikken blir uglesett av bransjen og stikker seg litt ut, slik som punken gjorde, sier Skyberg, men legger til:

– Personlig synes jeg punkbevegelsen hadde et viktigere politisk budskap enn objektifiseringen i russelåttekstene. Jeg håper ikke diverse uttrykk som "luremus" og "gutta kaster mynt og cummer som kanoner" er politisk motivert.

– Helt fjern

En link mellom punk og russemusikk faller ikke i like god jord hos alle.

– Nei, den sammenlikningen er helt fjern, sier tidligere trommis i det norske punk-bandet Wannskrækk, Sola Johnsen.

Sola Johnsen DumDum Boys, Bergenfest 2006

FJERN: Sola Johnsen mener det blir for lettvint å sammenlikne punk med russehits.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Han er nå musikkprodusent i NRK P1 og trommis i DumDum boys. Han mener punkbevegelsen representerte noe som er mye større enn provokasjonene i dagens russelåter.

– Russelåtene handler vel for det meste om å ha seg. Punken dreide seg om identitet, i russelåtene ser jeg ikke noe av dette. Så det der holder ikke, sier Johnsen.

Han har liten tro på at dagens russ kommer til å føle en dyp nostalgi rundt russemusikken når de om tjue år ser tilbake.

– Pisser om kapp

Musikkanmelder og tidligere punk-vokalist Harald Fossberg er både enig og uenig i sammenlikningen.

– Jeg ser punksammenstillingen. De russelåtgutta banker jo ut låter kjapt og spontant med de midlene de har til rådighet. Men russelåtene er jo laget for å tjene penger, det var ikke punken, understreker Fossberg.

Aftenpostens musikkanmelder Harald Fossberg

PUNKVETERAN: Harald Fossberg var vokalist i Hærverk, et av Norges første punk-band.

Foto: Aftenposten

Han mener dessuten at en av de store forskjellene ligger i den kommersielle party-kulturen.

– Discomusikk var festmusikk. Punk var de som skulle ødelegge festen. De som lager russelåter kappes om å selge til høystbydene, fetstglad ungom. Men for all del, det er kanskje disse låtskrivernes måte å pisse om kapp på?

LES OGSÅ:

Russemusikk: Et springbrett til en internasjonal musikkarriere