Hopp til innhold

Vil teste ut elektriske fly i nord: – Finnmark er en utmerket arena

Langs veiene har flere erstattet drivstoff med strøm. Nå kan det samme skje i luften og Finnmark foreslås som foregangsfylke.

France Electric Planes

Dette flyet stod for verdens første flytur kun drevet av elektrisitet sommeren 2015. Turen som gikk over den Engelske kanal, drevet av batteri har vakt stor oppmerksomhet. Håpet er at dette kan være nok et skritt mot en flyindustri i endring, og nå ønsker MDG og AVINOR å prøve ut det samme i Finnmark.

Foto: Michel Spingler / Ap

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Hyppige og lange flyreiser er mange nordmenns verste svin på klimaskogen. Ifølge Cicero står våre flyturer for mer klimautslipp enn bilkjøring.

Nå ønsker AVINOR og MDG å prøve ut mer miljøvennlige fly-alternativ. Utprøvningen vil de gjøre i Finnmark.

– Flyplass-strukturen gjør Finnmark til et godt område å teste ut elektriske fly, sier Miljøsjef i AVINOR, Olav Mosvold Larsen.

Miljøsjefen har et stort ønske om at Norge skal bli pådriver for denne type luftfart.

Solar Plane

Et solcelleflyet som fløy fra Japan til Hawaii tidligere i juli. Flyet klarte å fly hele 7.200 kilometer på 118 timer, men er mer avhengig av godt vær. Det første forsøket ble avslutta etter bare et døgn, på grunn av en lavtrykksfront som nærmet seg flyruta.

Foto: Jean Revillard / Ap

Vil være pågangsdrivere

Miljøpartiet De Grønne med Rasmus Hansson i spissen står bak forslaget som AVINORs miljøsjef møter med åpne armer.

MDG-leder Rasmus Hansson

– Jeg har selv sittet i et elektrisk fly som Airbus står bak. I MDG synes vi det hadde vært spennende å peke ut Finnmark som et fylke der staten kan bidra til å få testet ut mer effektiv teknologi, mer miljøvennlig drivstoff og bedre prosedyrer for å få ned klimagassutslippene fra luftfarten, sier Rasmus Hansson i MDG.

Foto: Christian Kråkenes

– Finnmark vil være en utmerket arena for å teste ut elektriske fly, sier også Hansson.

Å fly i Finnmark kan være svært krevende med tanke på vær og vind. Men det godt utbygde kortbanenettet gjør Finnmark til et godt egnet sted å teste ut elektriske fly, sier Olav Mosvold Larsen.

– Målet er å gjøre Norge og norsk luftfart til en av pågangsdriverne innen flyging med elektriske fly, sier Mosvold Larsen.

Elektrisk fly i en time

Sommeren 2015 fløy et oppladbart helelektrisk fly fra England til Frankrike.

Turen gikk over den Engelske kanalen og tok omtrent en time. Bak det elektriske flyet står selskapet Airbus.

– Sammen med Norges Luftsportforbund fikk vi Airbus til å sende opp sitt elektriske fly til utstilling. Det var en øyeåpner for oss og flere andre, sier Larsen.

France Electric Planes

Se video av el-flyet som lander i England etter en vellykka flytur over Den engelske kanal i 2015.

Luftfartens bidrag til klimakampen

Folk NRK møter på gata er svært skeptiske til ideen. Hva skjer med batteriene når det blir for kaldt? Hva om strømmen kortslutter? Hva med dem som har flyskrekk fra før av?

Kommunikasjonssjef i Widerøe Silje Brandvoll forstår at folk kan være skeptiske og sier Finnmark er et av de mest krevende områdene i verden å fly på – både vær- og klimamessig.

Silje Brandvoll

Kommunikasjonsdirektør i Widerøe Silje Brandvol, sier det er stor bevissthet om at flybransjen må ta sin del av ansvaret for miljøet, men mener de elektriske flyene må kvalitetssikres godt nok for klimaet i Finnmark.

Foto: Tom Melby, Avisa Nordland

– Skal det være et alternativ må det være kvalitetsmessig godt nok og vel så det. Det må være tilpasset klimaet i Finnmark.

Brandvoll ser likevel frem til å følge med på utviklingen som skjer, og sier det er en spennende tanke at Finnmark med sitt kortbanenett kan være en av de første til å prøve ut elektriske fly.

Widerøe har i dag mulighet til å bruke miljøvennlig biodrivstoff. Olav Mosvold Larsen i AVINOR sier både biodrivstoff og elektriske fly er luftfartens mulighet til å redusere klimautslippene.

– Det vil ta noe tid før vi kan snakke om elektriske fly i stor skala, særlig på lengre distanser. Men i framtiden er dette en mulighet både for norsk og internasjonal luftfart.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark