Langeland har evaluert trafikksikkerheten under Joint Viking i år, og mener det er nødvendig at Statens vegvesen tar mer styring når forsvaret skal øve langs veiene.
Til Forsvarets forum sier forskeren at det jo er en interessekonflikt mellom realistisk militær veibruk og at det samtidig skal være minst mulig stans i den sivile trafikken.
Med sine brede og tunge stridsvogner – ofte i mørke og på glatt underlag – foreligger en klar ulykkesrisiko, vedgår han.
– Forsvaret har dispensasjon på mange punkter fra det sivile regelverket, men jeg mener vegmyndighetene må gå tøffere inn for å ha kontroll når de skal slippe inn sivil trafikk. I stridssoner bør det ikke være sivil trafikk, i det minste bør det være kolonnekjøring, sier Langeland til nettstedet.
100 ulykker og uhell
I mars kom det fram at Statens vegvesen hadde gitt Forsvaret fritak fra kravet til ledsagerbil da en stridsvogn kolliderte med en personbil under Cold response i Nord-Trøndelag i mars i fjor.
Det har også vært flere sammenstøt med stridsvogner hvor ren flaks har hindret alvorlige personskader.
En gjennomgang NRK gjorde tidligere i vinter kom det fram at militære kjøretøy har vært involvert i 100 uhell og ulykker under de største militære øvelsene under Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) de siste tre årene.
Vurderer kolonnekjøring
Langeland sidestiller øvingsaktivitet langs veiene med asfaltarbeid, hvor biler slippes forbi i puljer. Han understreker at skilting og tilstedeværelse av militærpoliti ikke gir tilstrekkelig kontroll med den uforutsigbarheten et slikt område vil bære preg av.
Under den kommende militærøvelsen, Trident Juncture, med 35.000 soldater fra inntil 30 nasjoner skal delta, skal det nå vurderes om det blir lagt opp til kolonnekjøring.
– Vi tar med oss erfaringene fra Joint Viking, og skal lage en avtale mellom FOH og vegvesenet. Det blir fortsatt en runde rundt dette med dispensasjoner for at Forsvaret skal kunne øve og sivile samtidig bevege seg, sier oberst Elisabeth Michelsen, sjef for logistikkavdelinga i FOH, til Forsvarets forum.
Hennes oppfatning er at de har et godt samarbeid med sivile veimyndigheter. Vegdirektoratet sier til nettstedet at de ser på Statens havarikommisjons rapport etter ulykken i Nord-Trøndelag, og vurderer om det er behov for endringer i praksisen rundt militære øvelser.