– Jeg merker meg at Putin har sagt klart ifra om at det ikke skal bygges ut på russisk side i Barentshavet i de ti neste årene. Erna Solberg driver en mer miljøskadelig og klimaskadelig politikk enn det Putin gjør, sier stortingsrepresentant Heikki Holmås til NRK.
Den russiske regjeringens vedtak om å stoppe letingen i Arktis er midlertidig. Begrunnelsen er at selskapene må konsentrere seg om å bygge ut gassfelt som er påbegynt andre steder. Holmås gleder seg uansett over at bremsene blir satt på i nord.
To krav
SV mener utbygging i Barentshavet er umulig av hensyn til Norges klimaforpliktelser. Hvis det likevel blir utbygging, krever de lokale ringvirkninger med ilandføring – og at produksjonen har nullutslipp.
– Begge disse to tingene har Statoil skoftet på: Ingen lokale ringvirkninger, og ingen elektrifisering, sier Holmås.
Statoil sa til NRK i april at det er «mest sannsynlig» med en terminal i Nordkapp. I går gjorde selskapet det klart at de ikke vil ha strøm fra land til Johan Castberg-feltet.
– Statoil har et pålegg om å utrede elektrifisering. Det pålegget kan ikke jeg se at er oppfylt. Her har de valgt å gå videre med en teknologi som ifølge Statoil er umulig å elektrifisere, sier Holmås.
Han mener samfunnet og oljeselskapene må godta at det koster å ta vare på klimaet.
– Det er jo ganske sprøtt dersom Tord Lien og regjeringen tillater å øke utslippene fra oljesektoren i en tid der verden er blitt enige om å kutte utslippene
– Vi har allerede tvunget Statoil til å velge elektrifisering på Johan Sverdrup-feltet. Nå mener jeg at Statoil må få det samme pålegget av Tord Lien. Vil ikke han gjøre det, vil vi måtte gjøre det fra Stortingets side.
– Er det flertall for det?
– Det vil høsten vise.
Vil ikke ha miljø-brems i nord
Ordfører Kristina Hansen i Nordkapp har ventet på lokale arbeidsplasser i en ilandføringsterminal på Veidnes.
– Jeg frykter elektrifiseringsdebatten skal overskygge debatten om lokale og regionale ringvirkninger og krav om terminal som vi har hatt i Finnmark, sier Hansen. Hun ønsker Castberg-feltet i drift i 2022 med terminal.
– Hva med miljøaspektet?
– Man må gjennomføre miljøpolitikk der dette er mest effektivt. Og det er kanskje ikke på et oljefelt som ligger 280 kilometer ute i have, sier Hansen.
– Det kan ikke være slik at miljøpolitikken skal bremse opp petroleumsutviklingen i nord, når oljebransjen først kommer nordover.