Hopp til innhold

Russisk skip satte rekord fra Hammerfest til Korea

Et russisk tankskip med gass fra Hammerfest har brukt bare seks og et halvt døgn gjennom Nordøstpassasjen til Sør-Korea. Det er ny rekord.

Christophe de Margerie

Christophe de Margerie eies av Russlands største rederi, Sovcomflot. De har spesialisert seg på LNG-tankere som kan trafikkere islagte farvann uten støtte fra isbrytere.

Foto: Sovcomflot

300 meter lange Christophe de Margerie er verdens første kombinerte gasstanker og isbryter og kan ta seg gjennom is som er opptil 2,1 meter tykk, ifølge BBC.

Den historiske ferden er også omtalt i britiske The Guardian.

President Vladimir Putin møtte selv opp i Sabetta på Jamalhalvøya for å gratulere mannskapet om bord med rekordseilasen.

Den spesialbygde gasstankeren, som tilhører russiske Sovcomflot, var lastet med norsk gass som skulle til Sør-Korea.

Skipet kom fra Statoils LNG-anlegg på Melkøya ved Hammerfest, og det var franske Total som ifølge Statoil lastet gassen.

Total er en av partnerne sammen med Statoil i Snøhvitfeltet i Barentshavet.

Statoil LNG

Statoils LNG-fabrikk ved Hammerfest leverte gassen som på rekordtid ble fraktet til Sør-Korea.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Issmelting

Skipet er det første i en planlagt flåte med 15 slike skip og holdt en snittfart på 14 knop under seilasen gjennom Nordøstpassasjen, til tross for at isen enkelte steder var over en meter tykk.

Den globale oppvarmingen har ført til issmelting i Arktis, og ved å bruke Nordøstpassasjen, reduseres tiden det tar for skip å seile fra Europa til Asia med mellom 12 og 15 dager.

Dette innebærer en betydelig reduksjon i fraktkostnader, og det vil også kunne redusere skadelige klimautslipp ettersom skipsfart er en stor synder når det gjelder dette.

Stor risiko

Miljøvernere advarer imidlertid mot risikoen knyttet til skipsfart gjennom sårbar arktisk natur.

– Dette er ikke det samme som å seile i åpent farvann, og selv om man har skip som er klassifisert for bruk i is, så øker risikoen dramatisk, sier John Maggs i organisasjonen Seas at Risk til BBC.

Foruten fare for ulykker og utslipp frykter Maggs også at noen av skipene som trafikkerer Nordøstpassasjen, vil benytte tyngre og mer forurensende drivstoff, noe som kan forurense snø og is og bidra til ytterligere issmelting.

– Miljørisikoene er enorme, mener Maggs.