Hopp til innhold

Første gasslast gjennom Nordøstpassasjen

Den første gasstankeren fra Hammerfest til Japan er klar for turen gjennom Nordøstpassasjen.

"Ob River"

Gasstankeren «Ob River» klargjøres for turen gjennom Nordøstpassasjen. Her ved gassanlegget på Melkøya.

Foto: Allan Klo / Nrk

Det blir første gang en tanker med flytende naturgass fra Snøhvit tar denne ruta.

63,668 millioner tonn LNG skal fraktes fra Melkøya i Hammerfest til Japan via Nordøstpassasjen.

Fordel for nordnorsk gass

Tankeren «Ob River» har denne uken lastet ved anlegget, og skal i løpet av uka starte turen fra Hammerfest mot Novaya Zemlya, så følger turen mot farvannene nord for Sibir, og deretter via Beringstredet til Stillehavet.

I forhold til den tradisjonelle seilingsleden er avstanden nesten halvert når man benytter Nordøstpassasjen, dermed er det beregnet at skipet sparer opp mot 20 dager på turen.

Nordøstpassasjen

Nordøstpassasjen merket med rød linje.

Foto: Grafikk: Lene Sæter / NRK

Japan trenger energi

På sikt kan tidsbesparelsen å bli en stor konkurransefordel for gass fra Nord-Norge, ettersom markedet i Japan nærmest skriker etter alternative energikilder etter Fukushima-ulykken.

– Japan trenger gass som et alternativ og betaler godt. Markedet har bokstavelig talt snudd 180 grader, sier seniorrådgiver ved Polarinstituttet Gunnar Sander til nettstedet Barentsobserver.

«Ob River » får eskorte av to russiske atomisbrytere på turen gjennom Nordøstpassasjen.

Tankeren er bygd i 2007 og er en av få gasstankere som er klassifisert for is.

Ruten blir mer populær

I september var det rapportert om at det gikk mot ny rekord for den alternative fraktruten gjennom Nordøstpassasjen.

Etter kun to måneder av dette året hadde det bare passert ni skip gjennom Nordøstpassasjen, ifølge Barentsobserver.

Men de siste to ukene har seilinger økt til 22 skip, som har passert den alternative sjøruten. 13 gikk fra vest til øst, mens resten gikk andre veien.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark