Folk som ikke er glad i luftakrobatikk i kraftig sidevind over Hammerfest lufthavn kan kanskje puste lettere. Nå har Avinor gjort ei vurdering av Grøtnes og Fuglenesdalen som to alternative steder for en ny flyplass, med bakgrunn i forslaget til Nasjonal transportplan.
For Grøtnes, som ligger midt imellom Hammerfest og Kvalsund, viser undersøkelsen at en flyplass der vil ha en regularitet på 98 prosent ut fra værforholdene.
Alternativet Fuglenesdalen er ikke ferdig utreda før i oktober.
– Det haster med ny flyplass
– Dette er svært gode nyheter for næringslivet i regionen, sier direktør i Hammerfest næringsforening, Odd Charles Karlsen.
Næringsforeninga har, i tillegg til det politiske miljøet, i lang tid sagt at det haster med å få bygd en ny flyplass.
– Den flyplassen vi har i dag er bygd på 70-tallet etter datidas behov. Og nå har det skjedd veldig mye i regionen, både i olje- og gassaktiviteten i Barentshavet og etablering av en mengde nye bedrifter i Hammerfest. I tillegg er det også ei kraftig økning i helikoptertrafikken knytta til aktiviteten i Barentshavet, sier Karlsen i næringsforeninga.
Avinors ekspertgruppe som jobber med dette består av folk fra Meteorologisk institutt, Kjeller Vindteknikk, NHO Luftfart, i tillegg til Avinors egne representanter. Gruppa har kompetanse innen meteorologi, flyoperasjoner, flyplassdesign og operative prosedyrer.
– Grøtnes er best
Odd Charles Karlsen i Hammerfest næringsforening mener plasseringa på Grøtnes trolig er den beste, også værmessig.
– Beliggenheten er gunstig, mellom Hammerfest og Kvalsund. Det andre er at måleutstyret som har vært brukt i Fuglenesdalen har blåst ned to ganger. Så det gir kanskje en liten pekepinn på at det er mer krevende værforhold der, sier Karlsen.
Ordføreren er glad
Også Hammerfest-ordfører Alf. E. Jakobsen er svært glad for nyheten fra Avinor i dag. Han sier til ifinnmark:
– For det har vært mange spekulasjoner, om at det er for værhardt på Grøtnes. Nå foreligger tallene som legger de spekulasjonene døde, sier, Alf E. Jakobsen.
Den fullstendige rapporten for Hammerfest-målingene kommer i desember. Avinor skal deretter levere forslag til videre prosess, blant annet en samfunnsøkonomisk analyse, til Samferdselsdepartementet.