Hopp til innhold

Babcock informerte ikke egne piloter om feil på flyene: – Hårreisende

Pilotene i Babcock fikk ikke informasjon om feil på flyene før de selv spurte. At tekniske feil ble oppdaget allerede i august, leste de om i mediene.

Arnfred Hansen utenfor basen i Kirkenes.

Arnfred Hansen reagerer sterkt på det han betegner som mangelfull informasjon fra Babcock. Her er piloten utenfor flybasen i Kirkenes, der han er stasjonert.

Foto: Erik Andreassen / NRK

– Det er hårreisende. Dette er kritisk informasjon om den tekniske tilstanden på en flyflåte og hva man kan forvente eventuelt oppstår, sier pilot i Babcock, Arnfred Hansen. Han er også leder i Luftambulansetjenestens Flygerforening.

Hansen opplever kommunikasjonen fra Babcock om feil på flyene som mangelfull.

Etter å ha fått høre om hendelsene i forbindelse med innflyvning fra andre piloter, henvendte han seg selv til selskapet for drøyt to uker siden.

– Da fikk jeg beskjed om at det hadde vært totalt syv hendelser, og at tre forskjellige fly hadde vært involvert, sier Hansen.

Han mener syv feil er for mye. Spesielt når flere fly rammes av samme feil, mener Hansen at selskapet må informere sine piloter om dette,

Det var Sør-Varanger Avis som omtalte saken først.

Ambulansefly satt på bakken. Babcock sitt fly.

Luftambulanseoperatøren Babcock tok fem fly ut av tjeneste lørdag. Fire av flyene hadde samme feil.

Foto: BSAA

– Burde ha fått beskjed

Lørdag besluttet Babcock å sette fem fly på bakken. Da opplyste selskapet om at fire av flyene hadde opplevd samme feil. Denne feilen ble oppdaget for første gang i august.

Dette bekrefter også Luftambulansen HF til NRK.

– Feilen ble første gang oppgitt som begrunnelse for beredskapsavbrudd i slutten av august og beskrevet som rigging av propell, skriver kommunikasjonsrådgiver Knut Haarvik i en e-post.

– Flyet ble tilbakeført til drift på vanlig måte etter retting av uforutsette tekniske feil.

Denne informasjonen fikk ikke Hansen. Selv ikke da han henvendte seg til selskapet i november.

– Vi fikk vite at det første tilfellet hadde vært 26. oktober. Den informasjonen som nå kommer frem fikk vi vite gjennom mediene.

– Hvis dette er en feil som selskapet mener skal gis til Luftambulansen HF, er det naturlig at flygerne også får beskjeden. Jeg vil påstå at det kanskje er mer viktig i forbindelse med flysikkerheten.

Arnfred Hansen utenfor basen i Kirkenes.

Arnfred Hansen fikk ikke beskjed om feil på flyene før han etterspurte dette selv.

Foto: Erik Andreassen / NRK

Babcock bekrefter at piloter har tatt kontakt med dem angående kommunikasjon.

– Noen piloter har meldt fra at de ikke føler seg godt nok informert. Dette tar vi til etterretning og arbeider med å forbedre rutinene for intern informering, skriver driftssjef i Babcock Norge, Hilde Sjurelv, i en SMS til NRK.

Les også: Ap og Sp ber staten overta ansvaret for ambulanseflyene

Beklager beredskapen

Torsdag kveld kunne Babcock fortelle at de har identifisert og rettet den tekniske feilen på flyene. Tre av flyene er satt tilbake i tjeneste.

– Vi starter arbeidet på de resterende flyene i morgen (fredag, journ.anm.). Vi beklager at vi har skapt usikkerhet rundt tilgjengeligheten til ambulansefly i Nord-Norge og at beredskapen har vært svekket, uttaler daglig leder i Babcock Norge, Marius Hansen.

Flyflåten til Babcock vil i tillegg inntil videre være styrket med ekstraflyene som er hentet inn fra Danmark.

Feilen ble ifølge Babcock identifisert på komponenter mellom motor og propell. Samspillet mellom disse fungerte derfor ikke optimalt, og førte til at flyet noen ganger fikk en vridning før landing.

Hendelsen skal ha inntruffet til sammen 13 ganger før Babcock besluttet å sette flyene på bakken.