Meiner tavler i klasserommet gjer dei betre i matte Ny matte-metode har gitt framgang på nasjonale prøver i Haugesund. Elevane synest dei lærer meir, og tavlene lèt dei jobbe slik matte er i dagleglivet, meiner studentar som forskar på metoden. Av Gisle Jørgensen
Einsteins ligning E=mc² er verdensberømt, men hva betyr den egentlig? Av Erlend Lånke Solbu og Kristin Rydland
Det blir omtalt som en gamechanger – men hva betyr fusjonsgjennombruddet? Superlativene har hagla etter tirsdagens pressekonferanse, men hva er det egentlig forskerne i USA har fått til? Av Erlend Lånke Solbu
Her snakkar dei i heile mattetimen – gir veldig gode resultat På denne skulen langt nordaust i landet har dei knekt koden for å få elevane over snittet på nasjonale prøver. Forskingsgruppa har sett at elevane lettare byrjar å tenkje matematikk. Av Kristin Humstad og Kristina Kalinina
Må kanskje rive trebrua på Flisa: Har mange likskapar med Tretten bru Brua har vore stengt i snart fire månader. Ekspertar veit ikkje korleis ein skal løyse dette. Kanskje må ein bygge ny bru. Av Dag Kessel og Knut Røsrud
Jonathan (8) er helt rå på gangetabellen: Men skal egentlig ikke lære den Det står ingenting i kompetansemålene om at elever på barneskolen skal lære gangetabellen. Men kan det likevel være lurt? Av Trygve Grønning
Matte-forskere advarer mot talentsentre Forskere ved NTNU og Cambridge mener talentsentre er feil medisin for å løfte frem evnerike barn. – Det ene utelater ikke det andre, sier forkjemper. Av Hanne Larsen
Hva er egentlig en robot? Kan vi kalle en fjernstyrt bil for robot? Eller vaskemaskina som vasker klærne for oss? Noe er maskiner, noe er fjernstyrte ting og noe er roboter. Det kan ofte være vanskelig å vite forskjellen, men den fins. Av Ingrid Wold