Ifølge Statens havarikommisjon for transport startet brannen som følge av at en diesellekkasje kom bort til dårlig isolerte varme flater.
Hurtigruten får kritikk for flere forhold i den foreløpige rapporten fra kommisjonen, både for diesellekkasjen, dårlig isolasjon og feil i strømforsyningen etter at brannen startet.
To av besetningsmedlemmene omkom i brannen og to ble alvorlig skadd.
Nordlys hadde 207 passasjerer om bord. Samtlige ble evakuert uten fysiske skader.
- LES OGSÅ:
Endrete rutiner
Hurtigruten skriver i en pressemelding at de i stor grad er enige i konklusjonene til Havarikommisjonen om hva som er årsakene til brannen.
De har også endret sine sikkerhetsrutiner i etterkant av hendelsen.
Nå tester de nødgeneratorene hver uke, ikke hver 90. dag, som de gjorde tidligere.
Inspeksjon
Etter brannen har også Hurtigruten gjort undersøkelser og inspeksjoner av alle rør i hele flåten, uten å ha funnet avvik.
De har også gått gjennom alle skip for å se etter manglende isolering, og der det er feil, vil de bli utbedret, ifølge selskapet.
– Alvorlig
– Hurtigruten ser alvorlig på SHTs varsler om sikkerhetskritiske forhold og har gjort alt som på kort sikt er mulig å gjøre for å hindre tilsvarende hendelser i framtiden, skriver kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten i en pressemelding.
De melder også at MS Nordlys skal være tilbake i rute 20. mars, ettersom skadene er mindre enn først antatt.
I den foreløpige rapporten fra Havarikommisjonen kommer det fram at de vil varsle Sjøfartsdirektoratet om forholdene. Den endelige rapporten er ventet i løpet av ett år.
- LES HELE RAPPORTEN PÅ HAVARIKOMMISJONENS NETTSIDER