– Vi mener at nok er nok, og lytter til Utrykningspolitiet som vil importere den ordningen som Danmark har for å straffe såkalt villmannskjørsel.
Det sier stortingsrepresentant Lene Westgaard-Halle (H).
Hun mener en rekke hendelser med kappkjøringer, blant annet på E18 mellom Lier og Drammen i helgen, viser at det ikke holder med bøter og inndragning av førerkortet.
– At vi rett og slett kan ta fra folk bilen er et mer effektivt virkemiddel enn det vi har i dag, sier hun.
Sjef i Utrykningspolitiet Utrykningspolitiet (UP), Knut Smedsrud, har tidligere sagt til NRK at han mener en ny lov som tillater inndragelse av selve bilen, bør vurderes i Norge.
Reglene finnes i Danmark. Der er det inndratt flere hundre kjøretøy. Typisk for fartsovertredelser der man kjører 100 km/t over fartsgrensen, eller har over to i promille.
Justispolitisk talsperson i Høyre Sveinung Stensland mener den danske modellen kan innføres ganske raskt her til lands.
– Hvis regjeringen vil kan jo den fremme forslag om dette når som helst. Vi ønsker å få dette inn i Høyres stortingsprogram slik at dette er vår politikk hvis vi får makta om to år.
Forslaget krever en lovhjemmel og det må innom justiskomiteen og Stortinget, men Stensland mener det ikke behøver å ta lang tid.
Ikke enig med UP
Men ikke alle er enige i UP-sjefens forslag om å inndra bilen som straff for råkjøring.
Advokat Vidar Lind-Iversen forsvarer den unge sjåføren som er siktet etter kappkjøringen på E18 i helgen.
– Jeg har registrert at politidirektøren har ytret et ønske om å inndra bilene til de som kjører så og så fort. Det synes jeg er et dårlig forslag, sier Lind-Iversen.
– Det har nok preventiv effekt, for de fleste av de unge guttene som liker å kjøre fort, at de kan miste førerkortet, legger han til.
– Lite konstruktivt forslag
Heller ikke hos rånerne faller forslaget i god jord.
Sonja Brandtzæg har selv vært en del av rånermiljøet i drammensdistriktet siden 13-års alderen, og synes det er både barnslig og egoistisk å kappkjøre på motorveien.
Men hun mener det finnes andre og bedre forslag enn å inndra bilene.
– Det blir jo på en måte dobbel straff hvis de både mister lappen og mister bilen.
Dette er unge som heller bør få en lærepenge og ikke i tillegg må slite med stor gjeld på bilen i mange år, legger hun til.
Brandtzæg foreslår heller samme regler som for å ta førerkort for tung motorsykkel.
– Hvis de må vente til de fyller 24 år før de kan kjøre raske biler med 5–600 hestekrefter, så vil det ha effekt. Da er man mer moden og har hatt førerkort en stund.
Hun påpeker at man som 18-åring har lov til å kjøre biler som kan gå svært fort, mens man kun får førerkort på lett motorsykkel med inntil 125 kubikk når man er 16 til 18 år.
Og må vente med lappen for tung motorsykkel til man er 24.
Åpne for å diskutere andre virkemidler
Dette forslaget har ikke vært oppe til diskusjon i Norge, men vi er åpne for å diskutere det meste vi, sier Westgaard-Halle om innspillet til Brandtzæg.
Men hun påpeker at utfordringen med råkjøring handler om alle, uansett alder.
– Fort er fort, uavhengig av hvor gammel du er. UP mener det kan være et bra virkemiddel å inndra bilen og det støtter vi, sier Westgaard-Halle.
Mannen som er siktet etter helgens kappkjøring på E18 erkjenner uaktsom kjøring, fartsovertredelse og for ikke å ha stoppet for politiet, ifølge hans forsvarer Vidar Lind-Iversen. Sjåføren angrer på det han har gjort, legger han til.
Hei!
Fikk denne saken deg til å tenke på noe, eller kjenner du deg igjen i tematikken? Skriv gjerne til meg.
Her er noen av sakene jeg har skrevet eller bidratt til tidligere: Beboere i Drammen frykter nytt Gjerdrum, Lars Hafskjold fra Lier forsvant i regnskogen