Hopp til innhold
Anmeldelse

Blass avslutning på eventyret

Snipp, snapp, snute, så var «Halve kongeriket» ute.

Forfatterkombinasjon av Anne Gunn Halvorsen og Randi Fuglehaug med omslaget til boka «Kroningen».
Foto: Agnete Brun
Terningkast 4 Bok

«Kroningen»

Anne Gunn Halvorsen og Randi Fuglehaug

Ungdomslitteratur

24. mai 2024

Aschehoug

Så er eventyret om Lena som elsker prinsen over.

Og vi vet jo alle hvordan det går i eventyrene.

Det trengs ingen røpe-alarm når jeg sier at serien får en happy ending. Men akkurat hvordan, se det får leseren finne ut av selv.

Tenåringsmor

Det startet med «Arvingen» der 17 år gamle Lena, alenemor med kompromitterende bagasje, forelsker seg i Norges kronprins, Karl Johan. Og, under over alle under, han faller også for henne!

Etter mye til og fra, vil det nå, i den åttende og siste boken, vise seg om de to turtel­duene endelig får hverandre.

Filmer er det også blitt, både av bok nummer én og bok nummer to i serien. Det vil ikke forundre meg om det kommer flere.

Den kjappe stilen som er proppet med sceniske høyde­punkter, passer kanskje bedre på skjermer enn mellom permer.

Alle kan gjøre feil

Det rosenrøde glamour-preget og luksus-drømmer til tross:

Randi Fuglehaug og Anne Gunn Halvorsen har skapt en verden der unge, norske kongelige fint menger seg med helt vanlige folk, i en setting der alle er like utsatt for å dumme seg ut eller ta katastrofale valg.

Og katastrofalt blir det, for Fuglehaug og Halvorsen vet å forstørre, overdrive og blåse tilsynelatende små krangler opp til mastodonter.

Hun så rundt seg. De var kanskje snobbete og bortskjemte, men de var hennes. Og de var like dumme, klønete og teite som hun selv var. Så takknemlig hun var for at hun hadde møtt akkurat disse folka.

«Kroningen» av Randi Fuglehaug og Anne Gunn Halvorsen

Lærdommen er:

Livet byr på utfordringer, ingen kommer umerket gjennom det, men mulighetene for å rette opp feilene er alltid til stede.

Det er vel ikke den verste innsikten å ha med seg?

Truet på livet

«Kroningen» starter dramatisk.

Det er nyttårs­aften, alle vennene er hjemme hos Lena. Etter midnatt drar de videre, bare Karl Johan blir igjen, og nok en gang finner han og Lena ut at de er ment for hverandre. De kongelige liv­vaktene vet ikke at kronprinsen har sneket seg unna, så kjærestene har huset for seg selv.

Men plutselig oppdager Lena at en mann i finlands­hette har trengt seg inn:

De bare stod og så på hverandre. Øynene, det lille hun kunne se av dem, var bekmørke. Det luktet vinter, snø, noe annet...råttent.

Så løftet han hånda, og Lena snudde seg og løp opp trappa.

Kniv. Han hadde en kniv i hånda.

- Karl Johan, hørte hun plutselig personen si rolig bak seg. - Karl Johan må dø.

«Kroningen» av Randi Fuglehaug og Anne Gunn Halvorsen

Snedige referanser

Jeg liker den dristige leken med det norske konge­huset. Ungdommene i de åtte bøkene er oppdiktet, miljøet likeså. Men nesten-likhetene er mange, som for eksempel at Lena er alenemor eller at kronprinsen er glad i å surfe.

Andre referanser går til den norske medie­virkeligheten, med mobbe-blogger, redsel for homohets etter terror­angrepet på Oslo pride eller en liten pose hvitt pulver på avveier.

I denne siste boken står endelig russetiden for døren – en periode av livet enhver ung leser kan relatere seg til.

De mange aktualitets­knaggene gjør at fortellingen oppleves som noe som kunne ha skjedd.

Monarkiet i fare

Misforståelser og krangler preger seriens sjarmør­etappe. De kan synes bagatell­messige, men de skal få konsekvenser: Selve monarkiets fremtid står på spill.

Jeg blir ikke egentlig revet med.

Thriller-elementet, som kunne gjort det skummelt, blir nesten for platt. Forfatterne fremstår fordoms­fulle overfor psykisk sykdom.

Det overrasker meg, siden de gjennom serien nettopp også har fokusert på utfordringer som ensomhet, usikkerhet og en generell, ungdommelig følelse av utenforskap.

Men: Vi har hatt mange ungdoms­romaner de siste årene som nærmest med grav­alvor har tematisert psykisk uhelse, selv­skading og død. Parallelt har dystopiene florert, nå også med fantasy-tegneserier i feltet. Det kan bli vel mye av det gode.

Derfor er det bra at det også finnes serier som dette: deilige drømmer om å finne seg en plass i solen.

Navlebeskuende

Likevel synes jeg Fuglehaug og Halvorsen skraper for uforpliktende på overflaten.

Jeg savner at ungdommene oftere løfter blikket fra sin egen navle.

Den begrensede omsorgen Lena viser overfor sønnen Theo, gjør det hele mindre troverdig.

Men altså: Komme her og være moralsk indignert over privilegerte ungdommer som er opptatt av seg og sitt? Har jeg ikke nettopp sagt at det kan bli i overkant med smerte og dommedags­tanker i ungdoms­litteraturen?

Min innvending går da kanskje heller på at det til tross for stor dramatikk og rojale omgivelser blir noe blast over «Kroningen».

Det merkes i de litt for grunne type­tegningene, de oppkonstruerte konfliktene og i dialogene, som heller ikke alltid sitter som de skal.

Men la gå: Jeg har sans for at forfatterne prøver seg på noe freidig og frekt, selv om det blir vel sjanger-preget og lettvint iblant.

Hei!

Hei! Jeg anmelder bøker både for barn og voksne i NRK. Blant de virkelig gode bøkene jeg har lest i det siste, er «Hafni forteller» av Helle Helle og «Verden og alt den rommer» av Aleksandar Hemon. Anmeldelser av barnebøker finner du her, og her kan du lese min sak om hvordan Emil i Lønneberget ble rampegutten som ble elsket av alle.