Med de to nye satellittene har Kina nå 13 navigasjonssatellitter i lufta. De kaller navigasjonssystemet Beidou, og det ble opererbart med dekning over Kina i desember i fjor.
I dag dekker Beidou den asiatiske delen av Stillehavet.
Landet har planer om å skyte opp til sammen 35 navigasjonsatelitter i Beidou-systemet, skriver BBC. Når det er gjort, blir Kina det tredje landet i verden til å få sitt eget slikt system.
Fra før av er det kun USA og Russland som er i besittelse av det.
- Les også:
– Forbedrer nøyaktigheten
Arbeidet med Beidou begynte i år 2000. Kinesiske medier har tidligere meldt at navigasjonssystemet skal være til bruk over hele verden i 2020.
– Frem til nå har hovedsaklig bare GPS fungert, og det styres primært av det amerikanske forsvaret. Det betyr at dersom de begynner å slå det av, vil det gå ut over alle land. Vi har alle gjort oss avhengige av det, sier Kjell Arne Aarmo, seniorrådgiver i satellittnavigasjon ved Norsk Romsenter, til NRK.no.
For å gjøre seg mindre avhengig av USA bygger nå både Kina og Europa egne satellittnavigasjonssystemer.
I likhet med GPS er Beidou designet for å la brukerne bestemme posisjonene sine inntil noen få meter.
Boideu-systemet har vært i utvikling både for militært og sivilt bruk.
Det nyeste tilskuddet til Kinas navigasjonssystem ble skutt opp fra Xichang Satelitte Launch Centre sørvest i Sichuan-provinsen.
– De to satellittene vil hjelpe til med å forbedre nøyaktigheten til Beidou, sier Xichang Satelitte Launch Center i en pressemelding fra det statlig drevne nyhetsbyrået Xinhua.
- Les om europeernes svar på GPS her:
- Les også:
– En klar fordel for brukerne
Det europeiske satellittnavigasjonssystemet, Galileo, skal være ferdig i 2019.
Russernes navigasjonssystem heter GLONASS, og kan i likhet med GPS brukes over hele verden.
I 2020 vil verden dermed ha fire operative satellittnavigasjonssystemer, med omtrent 120 satellitter.
– Selv om nasjoner kunne spart mye penger på å samarbeide om systemene, er dette likevel en klar fordel for brukerne, forteller Aarmo.
– Vi vil etter hvert kunne motta signaler fra alle 120 satellittene, noe som for eksempel vil være en klar fordel ved navigasjon i storbyer, sier han.
For å navigere er vi avhengige av fri sikt til satellitter.
– Hvis vi har fire systemer oppe er det større sannsynlighet for at vi vil ha sikt til flere satellitter slik at vi kan navigere også i trange storbygater, forteller Aarmo.