Hopp til innhold

– Apple trenger et nytt produkt

Etter årsskiftet har Apple-aksjen stupt. Verdens mest innbringende selskap er nå under sterkt press for å overbevise investorer, forbrukere og analytikere om at det ikke har blitt en traust og grå teknologigigant.

Ipad mini, Tim Cook

Lanseringen av iPad Mini har ikke vært nok til å roe ned utålmodige investorer.

Foto: KEVORK DJANSEZIAN / Afp

På tampen av 2012 satte Apple to nye salgsrekorder. Salget av iPhone og iPad hadde aldri vært høyere, men allikevel reagerte markedet med skuffelse over desemberresultatet. Aksjen falt 12 prosent, og aksjefallet betydde at selskapet ble 52 milliarder dollar mindre verdt på et lite blunk.

Den svimlende summen er i samme omfang som verdien av selskaper som Nike Starbucks eller Time Warner.

48 millioner iPhones ble for lite

Apple solgte 48 millioner iPhoner i fjor, men dette var ikke nok til å imponere investorer og analytikere. Kjerneprodukter som iPhone og iPad burde ha solgt enda mer, salget av Mac-maskiner falt 22 prosent i siste kvartal, og det utrykkes bekymring for mangel på innovasjon samt økt konkurranse fra erkerivalen Samsung og kinesiske utfordrere.

Etter at Tim Cook tok over som toppsjef, har Apple fått en helt ny sjefstype enn ikonet Steve Jobs.

LES OGSÅ: Skuffende rekordresultat fra Apple
LES OGSÅ: Rekordoverskudd for Samsung

Stein-Erik Fleten er professor i bedriftsøkonomi ved NTNU. Han mener Apple, og Tim Cook, er nødt til å komme opp med noe markedet ikke har sett før

– Det gjelder å skape forventninger om fremtidig vekst. For Apples del vil slike forventninger være avhengig av å overbevise markedet om at de fortsatt har innovasjonskraft. De er helt avhengige av å komme opp med noe som er nytt og som kan redefinere forbrukernes behov, slik som Iphone og Ipad, sier Fleten til NRK.no.

– Trenger et nytt produkt

Sigvald Sveinbjørnsson er redaktør for teknologisiden Digi.no, og han har fulgt Apple i en årrekke. Han mener dagens situasjon har kommet som en naturlig konsekvens av selskapets utvikling.

– De har tjent kolossalt med penger, men nå ser markedet annerledes ut. Høyere produksjonskostnader, tøffere konkurranse og mangel på nylanseringer gjør at de må gjenreise tilliten. De trenger åpenbart et nytt produkt, for nå er det alt for lenge siden sist, utdyper han.

iphone5

Applesjef Tim Cook presenterte i fjor iPhone 5, selskapets nye flaggskip. Den overbeviste ikke kritikerne, og inneholdt relativt lite nytt. Nå mener flere NRK.no har snakket med at Apple trenger et helt nytt produkt.

Foto: Eric Risberg / Ap

LES OGSÅ: Nokia snur fra minus til pluss
LES OGSÅ: Derfor kan Apple betale smuler i skatt

– Kan bli fargeløst som Microsoft

Verdien av selskapet er fortsatt på solide 410 milliarder dollar, men nylig ble Apple forbigått av oljeselskapet Exxon som verdens mest verdifulle selskap. Det betyr at de må ta til takke med andreplassen på lista.

Line Lervik Olsen er førsteamanuensis i markedsføring ved BI. Hun mener Apple er avhengige av å beholde sin trofaste kundegruppe for å komme seg tilbake på topp.

– Apple har vært ekstremt flinke på imagebygging og vi bruker produktene for å sende ut signaler om hvem vi er. Forbrukerne er svært følelsesmessig involvert, og de har skapt en identifikasjon med selskapet som i ytterste konsekvens kan forsvinne. Apple har revolusjonert livene våre, og om de ikke reagerer slik kundene forventer, kan de risikere å miste goodwillen som har blitt bygget opp gjennom en årrekke.

– For å beskytte posisjonen kan det hende at de blir mer risikoredde og ender opp som et mer traust og fargeløst teknologiselskap, slik som for eksempel Microsoft.

APPLE-SAMSUNG/ File illustration photo shows an Apple iPhone 4S and Samsung Galaxy S, taken in Berlin

Konkurransen er blitt tøffere, og konkurrentene har nærmet seg, både i utforming, innovasjon og brukeropplevelse, noe som også gjenspeiles i salgstallene. Bildet viser en Iphone 4S og en Samsung Galaxy S. Likheten mellom disse to, og flere andre produkter, har ledet til gjentatte søksmål selskapene imellom.

Foto: Pawel Kopczynski / Reuters/NTB Scanpix

LES OGSÅ: Dette tror ekspertene om dingseåret 2013
LES OGSÅ: Apple dropper søksmål mot Samsung

Med ess i ermet

Jobs er borte, Cook er i lederstolen, spekulantene tviler og økonomien får svi. Men selv om det sås tvil om selskapets lederskap og struktur, er de fleste eksperter enige i at det er for tidlig å konkludere.

– Jeg er sikker på at de holder mange kort i ermet for tiden. Mange tror de vil satse på TV-markedet som neste fremstøt, så det er ingen grunn til å avskrive Apple selv om verdien har falt litt, mener Sigvald Sveinbjørnsson.

LES OGSÅ: – Apple-tjenesten er livsfarlig
LES OGSÅ: Samsung viser musklar mot Apple

Cyrus Mewawalla jobber i analyseselskapet CM Research og følger Apple tett fra London. Nå er Apple-aksjene er billigere enn på lenge og Mewawalla tror det er penger å hente om man har is i magen og ikke forventer umiddelbar avkastning.

– Aksjene ser billige ut for øyeblikket, men om inntektene uteblir kan de fort bli dyre. Ingen teknologiselskaper har noensinne opprettholdt en fortjenestemargin på 34 prosent, slik Apple har hatt, men ingen selskaper har heller ikke levert systemer som så til de grader låser kundene til produktene, mener analytikeren.

– Jeg tror at Apple vil komme med flere nye blockbustere og at de vil opprettholde posisjonen i markedet. De har mulighet til å dominere på områder som mobile betalingstjenester, klokker og TVer, så jeg tror aksjene vil styrke seg igjen.

LES OGSÅ: Apple-sjefen beklager kart-tabbe
LES OGSÅ: Tror ikke Apples konkurrenter ligger søvnløse etter iPhone-lansering