Hopp til innhold

Norsk suksess på CES

LAS VEGAS (NRK): Nordic Semiconductor lager trådløse mikrobrikker med lavt strømforbruk, og har både Adidas og Sony på kundelista.

Geir Langeland beundrer noen av de mange produktene som benytter seg av Nordic Semiconductor-teknolo

Geir Langeland beundrer noen av de mange produktene som benytter seg av Nordic Semiconductor-teknologi.

Foto: Erlend Laanke Solbu, NRK

Standen til Nordic Semiconductor på CES er åpenbart en av de populære. Vi titter innom flere ganger i løpet av dagen, hver gang er det fullt av folk der.

– Vi er tjue mennesker på jobb i dag, og det er likevel ikke nok til å ta unna trøkket, sier salgs- og markedsdirektør Geir Langeland.

Dobla aksjeverdi på ett år

Firmaet, som ble starta i 1983, har opplevd voldsom suksess med sine mikrobrikker de siste årene. For seks år siden kosta én aksje i selskapet drøyt tre kroner, for ett år siden var prisen 26 kroner, og nå går de for 50 kroner.

De lager mikrobrikker som kan måle for eksempel hastighet eller temperatur, og trådløst og umiddelbart formidle resultatet videre via bluetooth. Brikkene bruker svært lite strøm, og er ikke veldig mange kvadratmillimeter store.

Langeland forteller at kundene enten kan få kun mikrobrikken, eller de kan velge å få en halvferdig modul til å sette inn i det de lager.

– Vi har lagd en veldig god løsning som er enkel å ta i bruk, og så handler det om å jobbe målretta opp mot forskjellige firma som bruker teknologien vår til å lage kule produkter, forklarer han til NRK.no.

På lag med Adidas

Adidas sin høyteknologiske "Smart Ball"

Inni Adidas sin nye 'Smart Ball' er det en norsk mikrobrikke.

Foto: Adidas

Vi er på besøk på standen samtidig som Adidas, som viser fra sin «Smart Ball». Det er en fotball som registrerer for eksempel treffpunkt og skuddstyrke, og gir tilbakemelding på hvordan du kan forbedre deg. Inni ballen er det en mikrobrikke fra Nordic Semiconductor.

Sony er en annen gigant som bruker de samme brikkene, de bruker dem blant annet til å styre lyspærer og vanning av potteplanter.

– Det er jo veldig artig å være i dette selskapet, det gir inspirasjon til de som sitter i Trondheim og Oslo og utvikler teknologien, men først og fremst tjener vi gode penger på det.

Langeland forteller at de også merker at etterspørselen øker etter hvert som de virkelig svære på markedet benytter seg av teknologien deres.

– Men vi er fortsatt et relativt lite firma, og jobber med hvem som helst som har en god idé.