Hopp til innhold

Bygger havets Empire State Building i Sør-Korea

Verdens største fartøy er lengre enn New Yorks landemerke, og må slepes rundt.

Samsung Prelude

Gassanlegget Prelude FLNG slår alle tidligere rekorder for flytende farkoster.

Foto: SAMSUNG HEAVY INDUSTRIES / Afp

Prelude FLNG ser ut som et tankskip, men er det ikke.

For det første er det ikke et skip, siden det ikke kan seile for egen maskin. Og, FNLG står for Floating Liquified Natural Gas (flytende naturgass).

Prelude er nemlig et gassanlegg, og verdens første av sin sort.

Like fullt er Prelude verdens største flytende farkost, og ble denne uken sjøsatt i Sør-Korea, hvor det bygges av verftet Samsung Heavy Industries, et datterselskap av Samsung Electronics, på oppdrag fra Shell.

LES OGSÅ:

Artikkelen fortsetter under bildet.

Prelude sammenlignet med kjente bygninger.

Preludes størrelse sammenlignet med verdenskjente bygninger på land.

Foto: Shell

Verdens største

Den massive konstruksjonen strekker seg 488 meter mellom akter og baug, altså nesten en halv kilometer.

Det er såpass at det ville vært plass til fire fotballbaner på dekket, og mer enn 40 meter lengre enn høyden på Empire State Building i New York, som måler 443 meter dersom man inkluderer antennen.

Farkosten er 30 meter lengre enn det som tidligere var verdens største skip, supertankeren Knock Nevis, som i 2010 ble fraktet til India for skroting. Siden da er det Emma Mærsk som overtok og har beholdt tittelen.

Prelude skal etter planen være i drift innen 2017, og er beregnet å koste 12 milliarder dollar, tilsvarende omkring 74 milliarder norske kroner.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Triple-E tankeren er verdens største skip.

Containerskipet Emma Mærsk var tidligere verdens største skip.

Pionervirksomhet

Når Prelude er ferdig vil den taues til den nordlige kysten av Australia. Omtrent 200 kilometer fra land vil den starte arbeidet med å hente opp og kjøle ned naturgass, slik at det kan komprimeres og lastes over på tankskip.

Området er kjent for sine kraftige uvær, men Prelude er bygget for å tåle

Dersom det hele går slik Shell har planlagt, vil teknologien i Prelude kunne bli benyttet flere steder i verden der det er vanskelig å benytte seg av landbaserte gassanlegg.

– Dette er spennende teknologi som vi har brukt 20–25 år å utvikle. Vi vil også se om vi kan finne flytende LNG-løsninger for arktiske strøk, eller i alle fall i Barentshavet, har administrerende direktør i Shell, Tor Arnesen, uttalt til NTB.

Direktør Øyvin Iversen i rederiet Høegh har nylig opprettet en egen avdeling for utvikling av LNG-anlegg. Han tror det kan bli aktuelt å benytte seg anlegg lignende Prelude i Barentshavet.

– Det kan være prosjekter i Barentshavet som umuliggjør byggingen av landanlegg. Vi snakker da utvinning av gassreserver som befinner seg så langt fra land at en rørledning rett og slett vil bli for dyrt, sa Iversen til NRK i november.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Samsung Prelude

Baugen på Prelude.

Foto: Seokyong Lee / Ap

Vil bli overgått

Fordi det knyttes store forventninger til teknologien i FLNG-anleggene er det allerede planlagt bygging av konstruksjoner som vil overgå Prelude.

Anleggene er interessante for gassindustrien fordi de gjør det mulig å nå gass som befinner seg i områder som er vanskelige å nå på andre måter.

Området utenfor Australia der Prelude etter planen skal hente opp gass er ofte plaget av voldsomme uvær. Det skremmer ikke Shell, som har designet anlegget for å tåle sykloner av styrkegrad fem.

Shells neste og enda større prosjekt, vil måtte tåle enda større påkjenninger i det som kalles «Cyclone Alley», i Det indiske hav utenfor kysten av Australia.

– Ja, vi vil bygge større og bevege oss inn i enda mer ekstreme miljøer, sier Shells leder for Prelude-prosjektet, Bruce Steenson, til Reuters.

– Vi holder nå på med å tegne et større anlegg, som vil bli den neste ut av fabrikken.

LES: Designar miljøvenlege skip for USA

Samsung Prelude

Skroget til Prelude er ferdig, men det gjenstår mye før anlegget skal være klar til produksjon i 2017.

Foto: SAMSUNG HEAVY INDUSTRIES / Afp