Hopp til innhold

– Førerløse biler på norske veier innen ti år

Nå har California, som den tredje staten i USA, gitt klarsignal for førerløse biler innenfor statens grenser. – Innen ti år kan nordmenn kjøre rundt i slike biler på norske veier, sier transportforsker.

Google vil at denne førerløse bilen skal bli lovlig i den amerikanske delstaten Nevada.

Testing av førerløse biler på offentlige veier har nå blitt lov i tre amerikanske delstater. I går underskrev Califonias guvernør Edmund 'Jerry' Brown en lov om dette ved Googles hovedkvarter i California.

Foto: Google promo

I går underskrev Californias guvernør Edmund «Jerry» Brown en ny lov som tillater testing av Googles førerløse biler på Californias veier. Den ferske loven krever imidlertid at et menneske med førerkort hele tiden sitter i bilen, slik at han om nødvendig kan overta styringa.

I februar i fjor sa Nevada ja til testing av Googles førerløse biler, og tidligere i år ga Floridas myndigheter klarsignal til dette.

Gunnar Jenssen, transportforsker i SINTEF, gir oss et estimat for når dette kan være en realitet her til lands.

– I beste fall kan slike biler bli kjørt av allmennheten på norske veier innen ti år eller mindre, sier han til NRK.no.

Googles medgrunnlegger Sergey Brin sier til CNN at han håper amerikanere benytter selvkjørende biler på offentlige veier senest innen fem år.

– Stort potensial i Norge

Til nå er USA det eneste landet i verden som tillater testing av førerløse biler på offentlige veier.

– Selvkjørende biler representerer en trygghet i trafikk og livsstil, sier Sergey Brin i Google.

Det er Gunnar Jenssen enig i.

– Gitt at de tekniske løsningene i disse bilene er tilnærmet 100 prosent pålitelige, vil biler som kjører av seg selv være mye tryggere enn de som blir kjørt av mennesker. I førerløse biler elimineres menneskelige feil, og da forsvinner ulykker som følge av slike feil, høy fart og manglende kunnskap om bilkjøring.

Jenssen mener førerløse biler uten tvil har et stort potensial i Norge, og nevner andre argumenter for at de burde bli tillatt.

– Med slike biler blir det mulig å kjøre i kolonner, hvor bilene er hektet til hverandre i en minimal avstand. Estimater fra det europeiske prosjektet Sarpre viser at drivstofforbruket blir redusert med rundt 15 prosent ved slik kjøring. Førerløse biler reduserer også køer, sier han.

I årene framover kommer SINTEF til å holde et skarpt øye med hvordan testingen av de førerløse bilene går i USA.

– Kombinasjonen miljøvennlig bil og beviser for at slike biler er trygge ville vært den perfekte kombinasjon for å få igjennom dette så raskt som mulig i Norge, sier Jenssen.

Slik kjører den av seg selv

Slik klarer Googles førerløse biler å kjøre av seg selv:

  • Fire radarer oppdager hindringer.
  • Fartsmålere og gyroskoper avgjør bilens hastighet og retning.
  • Videokamera oppdager andre trafikanter, veimerking og veiskilt.
  • Bilens kunstige intelligens gjør at du kan velge mellom en rolig og mer aggressiv kjørestil.
  • En GPS-mottaker henter informasjon om bilens posisjon fra Googles kart.
  • En svært nøyaktig posisjonsmåler er i stand til å fange opp hvert minste rattutslag.

CNN skriver at Google er det mest synlige firmaet som jobber med slike kjøretøy. Lignende prosjekter fra andre firmaer, som blant annet Caltech, er imidlertid på vei.

Til nå har Google testkjørt disse bilene omkring 483.000 kilometer. De siste 80.000 av disse kilometrene har ikke operatøren trengt å gripe inn av sikkerhetsgrunner. Likevel gjenstår fortsatt en god del testing før selvkjørende biler kan bli tilgjengelig for allmennheten.

I denne videoen sitter en svaksynt mann i en av Googles selvkjørende biler.