Første førekort til bil uten sjåfør

Staten Nevada i USA har nå gitt et helt spesielt førerkort til internettselskapet Google. Det er det første førerkortet som ikke er gitt til et menneske, men til en robot som selv skal kunne kjøre i trafikken.

Google vil at denne førerløse bilen skal bli lovlig i den amerikanske delstaten Nevada.

Google vil at denne førerløse bilen skal bli lovlig i den amerikanske delstaten Nevada.

Foto: Google promo

Bilen skal ha røde skilter, og registreringsnummeret er et symbol for uendelighet etterfulgt av 001.

Formålet er at andre i trafikken skal kunne se at bilen ikke er styrt av et menneske, men en datamaskin. Bortsett fra skiltet, så vil Priusen skille seg ut med en stor instrumentpakke på taket.

Den vil være utstyrt med videokamera, radar og laser i tillegg til datamaskinen.
Utstyret skal gjøre bilen i stand til å komme fra sted til sted uten unødvendig stans eller ulykker.

Ingen ulykker

Det er imponerende statistikk Google la med søknaden om førerkort. Bilen har blant annet navigert fra den ene enden av broen Golden Gate til den andre enden uten noen problemer.

– Bilen har kjørt 220 000 kilometer uten ulykker, forteller programmerer Sebastian Thrun til BBC.

– Eneste hendelse var at bilen ble påkjørt bakfra ved et lyskryss.

Utstyret i bilen skal kunne gjøre det mulig for datamaskinen å få et fullstendig bilde av både trafikken og omgivelsene. Oppdateringen av sensorene skal være raskere enn det et menneske kan gjøre det med sine sensorer

Framtiden

Flere andre selskaper er i ferd med å søke om lignende førerkort for sine kjøretøy. En rekke grupperinger har tidligere deltatt i robotbil konkurranser arrangert av det amerikanske forsvaret.

Målet for disse konkurransene er å få fram teknologi som gir militære lastebiler muligheten til å kjøre gjennom farlige områder uten å risikere menneskeliv.

Innenfor den sivile delen av industrien er det Google som har ledet an.

– Jeg tror at dette er framtiden, sier sjefen for biltilsynet i Nevada, Bruce Breslow, til BBC.

For to måneder siden var han med på å endre loven slik at føreløse biler skal få lov til å være på offentlige veier.

Flere andre stater, inkludert California, har lignende planer.

Sikrere

– De aller fleste ulykker i trafikken skjer på grunn av menneskelig svikt, sa Nevada-senator Alex Padilla da han introduserte endringen i loven.

– Gjennom bruk av datamaskiner, sensorer og andre systemer er et føreløst kjøretøy bedre i stand til å analysere trafikken enn et menneske og med det kjøre sikrere, mener Padilla.

Foreløpig kan ikke bilene reise ut i trafikken helt uten oppsyn fra mennesker. Loven krever at minst to mennesker er til stede i kjøretøyet.

Førerkortene blir gitt til selskapene slik at de enklere kan utføre forskning på offentlig vei.