Hopp til innhold

Slik fungerer den førerløse bilen

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Snart kan det bli tillatt med førerløse biler på offentlige veier i den amerikanske delstaten Nevada.

Google er pionerer innen å utvikle teknologi rundt førerløse biler. De bedriver tungt lobbyarbeid for å legalisere kjøring med biler hvor ingen er sjåfører, bare passasjerer.

Nevada kan nå bli første stat i USA hvor dette blir tillatt, skriver New York Times. Utgangspunktet er først og fremst å få muligheten til å teste dette videre - og det er nok en stund til førerløse biler tas i bruk som budbiler eller drosjer.

Ingen uhell

I fjor høst fortalte Google at de hadde kjørt 224.000 kilometer med førerløse Toyota Priuser på veier i California, deriblant motorveien mellom Los Angeles og San Fransisco. Uten å være årsak til noen trafikkuhell.

To personer fra Googles testteam var med på turene for å overvåke at alt gikk riktig for seg.

Mirakelbilen fungerer på følgende vis:

  • Fire radarer for å oppdage hindringer
  • Fartsmålere og gyroskoper avgjør bilens hastighet og retning
  • Videokamera oppdager andre trafikanter, veimerking og veiskilt
  • Bilens kunstige intelligens gjør at du kan velge mellom en rolig og mer aggressiv kjørestil.
  • En GPS-mottaker henter informasjon om bilens posisjon fra Googles kart.
  • En svært nøyaktig posisjonsmåler er i stand til å fange opp hvert minste rattutslag.

- Lavere risiko

Google hevder at selvkjørende biler gir lavere ulykkesrisiko, et boost for en ny type industri, og mer økonomisk kjøremønster.

Tanken til Google er også at man skal få lov til å sende tekstmeldinger når man sitter bak rattet i en bil som kjører seg selv.

SISTE NYTT

Siste nytt