Hopp til innhold

Oppdaget nye signaler som kan være fra savnet fly

Et australsk skip har fanget tirsdag opp to nye signaler i jakten på det savnede malaysiske passasjerflyet. Lederen for leteaksjonen håper at de vil finne flyvraket i løpet av de neste dagene.

Nytt kart over dagens søkeområde

NYTT KART FRIGITT: Australske myndigheter ga onsdag ut dette kartet over det nye søkeområdet. Grafikkbilder viser havområdene der de siste signalene er fanget opp. Området det nå letes etter det savnede flyet fra Malaysia Airlines, ligger utenfor vestkysten av Australia.

Foto: Ap

Ifølge nyhetsbyrået Reuters har et australsk marinefartøy oppdaget nye signaler som kan tilhøre det savnede Malaysia Airlines-flyet i det sørlige Indiahavet.

De såkalte «ping-signalene» ble fanget opp tirsdag ettermiddag og sent tirsdag kveld, lokal tid, av det australske skipet «Ocean Shield».'

Det første signalet varte i 5 minutter og 25 sekunder, mens det andre varte i 7 minutter. Det opplyste den australske søkesjefen Angus Houston under en pressekonferanse i Perth onsdag morgen norsk tid.

– Jeg tror vi leter i det riktige området, sier Houston.

Lederen av etterforskningen understreker imidlertid at det er å viktig å finne vrakdeler etter MH370 for å kunne fastslå at flyet gikk ned i dette området.

Også mandag fanget det australske fartøyet Ocean Shield opp slike signaler fra havdypet vest for Australia. Analyser bekrefter at signalene stemmer overens med dem som svarte bokser sender ut.

Kan bli lokalisert i løpet av de neste dagene

Letemannskapene opplyser også at det kan ta tid før de kan slå fast om signalene tilhører det savnede flyet.

De nye signalene gjør at letemannskapene kan innskrenke søkeområdet fra 234.000 kvadratkilometer til 75.000 kvadratkilometer.

– Jeg er mer optimistisk nå. Jeg tror vi kan finne flyvraket i nær framtid, forhåpentligvis i løpet av noen dager, sier søkesjefen.

Også i helgen ble det fanget opp to signaler som stemmer overens for svarte bokser.

Sist helg fanget et amerikansk fartøy opp to signaler som stemmer overens for svarte bokser. Det første da varte i mer enn to timer og det andre varte i 13 minutter.

Angus Houston

Angus Houston leder den australske leteaksjonen etter det savnede passasjerflyet fra Malaysia Airlines. Han opplyser at nye signaler som kan stamme fra svarte bokser, er fanget opp.

Foto: STRINGER/AUSTRALIA / Reuters/NTB Scanpix

– Signalene kommer fra noe menneskeskapt

Ocean Shield tauer en såkalt ping-registrator, en avansert maskin som kan fange opp signaler i store sveip. Signalene som ble fanget opp tirsdag, kom med ett sekunds intervaller, det samme som svarte bokser sender fra seg.

– Analyser viser at dette ikke er noe naturlig. Signalene kommer fra noe menneskeskapt, og de samsvarer med signaler som kommer fra svarte bokser, sa Houston.

Søkesjefen understrekte imidlertid at det er for tidlig ennå å ta i bruk undervarnnsdronen som er om bord på Ocean Shield og som kan søke langs havbunnen.

– Vi er ikke der ennå. Men jeg tror ikke det vil ta lang tid før vi kan senke den ned og se om vi finner noe, sa han videre. Han påpekte også at det ennå ikke er funnet noen vrakdeler fra flyet.

Søket var på et kritisk stadium

Sjansen for å finne deler av flyet på havoverflaten i Indiahavet ble tirsdag kraftig redusert som følge av sterke strømmer og en syklon som passerte gjennom området i løpet av forrige uke.

Derfor vurderte australske myndigheter å sende ned en robot for å undersøke havbunnen i Indiahavet.

Houston opplyste på tirsdag at det månedslange søket var på et kritisk stadium. Grunnen er at batteriene i de svarte boksene som gjør opptak i fly, er i ferd med å gå tomme eller allerede har gjort det.

Batteriene i de svarte boksene har normalt en levetid på 30 dager, og denne tiden er nå overskredet. Imidlertid kan batteriene i beste fall leve en kort stund til.

HMAS Success

Det australske marinefartøyet «HMAS Success» er et av skipene som søker etter det savnede Malaysia Airlines-flyet. Arkivbilde.

Foto: HANDOUT / Reuters

Kan gi svaret på hva som skjedde med flyet

Dersom taleregistrator og ferdskriver blir funnet, kan disse boksene gi svaret på hva som skjedde med det malaysiske flyet da det forsvant.

De svarte boksene tar opp det som skjer i cockpit og registrerer alle flyets bevegelser.

Taleregistratorene beholder lyden bare fra de to siste timene før et fly styrter, så dersom det var stille i cockpit mot slutten, er disse dataene ikke like nyttige. Data fra hele turen blir beholdt i ferdsskriveren.

MH370-mysteriet blir tidenes dyreste leteaksjon

Det var 239 mennesker om bord i Boeing 777-flyet da det forsvant for drøye fire uker siden.

Passasjerflyet MH370 fra Malaysia Airlines var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing fredag 7. mars da det brått endret kurs og mistet kontakt med flykontrollene.

Letingen etter det flyet ligger allerede an til å koste flere hundre millioner dollar, og blir trolig den dyreste aksjonen i luftfartshistorien.

Beregninger fra nyhetsbyrået Reuters viser at bruken av militære fly og skip har kostet minst 44 millioner dollar, tilsvarende rundt 270 millioner kroner, i løpet av den første måneden med leting.

SISTE NYTT

Siste nytt