Hopp til innhold

– Flyet kan bevisst ha unngått radarer

To skip har fanget opp signaler fra det som kan være den sorte boksen fra det forsvunne malaysiske flyet. Ifølge en kilde til CNN kan flyet bevisst ha unngått radarer i indonesisk luftrom.

Leter etter malaysia fly

Spesialutstyr på dekket til det australske skipet Ocean Shield testes ut. Minst ti militærfly, to sivile fly og 13 skip deltar i søndagens søk.

Foto: LEUT KELLI LUNT / Afp

De nye signalene ble hørt i 90 sekunder, bare to kilometer fra det stedet der de første signalene ble tatt imot, melder Radio Australia.


– Flyet fløy nord for Indonesia og rundt indonesisk luftrom på reisen til sørindiahavet, sier en kilde fra den malaysiske regjeringen til CNN. Det kom frem etter at etterforskere har gått gjennom spordata fra nabolandene.


Flyet fløy ikke over Indonesia, og ifølge kilden kan flyet ha flydd en rute for å bevisst unngå radarer.


Lederen for det multinasjonale søket, Angus Houston, bekrefter at et kinesisk skip hadde plukket opp elektroniske pulserende signaler en gang på fredag ​​og igjen på lørdag.

Dette er dag 30 i søket og det annonserte tidspunktet for levetiden til batteriene er 30 dager.

Angus Houston

På søndag plukket et australsk skip opp et tredje signal i en annen del av det massive søkeområdet, melder nyhetsbyrået Ap.

– Dette er et viktig spor som jeg oppfordrer dere til å fortsette å behandle nøye, sa Houston på en pressekonferanse søndag.

Fly og skip omdirigert

Lørdag kveld meldte det statlige kinesiske nyhetsbyrået Xinhua at et kinesisk patruljeskip på jakt etter spor fra det savnede passasjerflyet, skal ha fanget opp et signal i Indiahavet, ifølge CNN.

Ifølge Xinhua kan signalet stamme fra en boks fra det savnede malaysiske passasjerflyet.

Fly og skip som leter etter det forsvunne malaysiske passasjerflyet ble søndag omdirigert til området der det kinesiske skipet fanget opp signaler.

Ifølge en pressemelding deltar minst ti militærfly, to sivile fly og 13 skip i dagens søk.

Batteriene varer kun en måned

Orion-fly

Et Orion-fly gjør seg klar til å fly til leteområdet for det forsvunne malaysiske flyet.

Foto: STRINGER/AUSTRALIA / Reuters

Korrigerte satellittdata har flyttet leteområdet litt sørover, til det området der det kinesiske flyet fanget opp signalene. Men Angus Houston understreker at det ennå ikke er fastslått at signalene kommer fra det savnede flyet.

Det haster å finne de svarte boksene, siden batteriene bare varer i rundt en måned, Det er nå gått fire uker siden flyet forsvant.

– Vi går snart tom for tid, sier Angus Houston.

Det skal dreie seg om et pulserende lydsignal med 37.500 svingninger per sekund. (37,5 kilohertz). Det er identisk frekvens som de to såkalte svarte boksene, taleregistratoren og ferdskriveren, sender på.

Christina Pattiaratchi, som er professor i oseanografi ved University of Western Australia, sier at nyheten er svært oppløftende.

– 37,5 kHz er en menneskelaget lyd. Det er ingen annen lyd på den frekvensen, sier hun.

– En hval eller delfin eller et undersjøisk jordskjelv presenterer alle et helt annet lydbilde, sier Pattiaratchi.

Flymannskaper fra sju land har fløyet en rekke tokt fra basen i Perth til leteområdet langt ute i Indiahavet, der de ser etter vrakrester i sjøen.

I de siste dagene har marinefartøyer med avansert utstyr til å fange opp signaler fra de svarte boksene, sluttet seg til letingen.

Les også:
Undervannssøk etter den «svarte boksen» er i gang

– Det vanskeligste søket

Ifølge Australias statsminister Tony Abbott er han håpefull, men på ingen måte sikker på at de rapporterte pulssignaler er relatert til MH 370.

– Dette er det vanskeligste søk i menneskehetens historie. Vi søker etter et luftfartøy som er på bunnen av havet, og det er et veldig, veldig stort søkeområde, sier Abbott ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Det var 239 mennesker om bord i Boeing 777-flyet da det forsvant for snart fire uker siden. Flyet var på vei fra Malaysia til Kina.

SISTE NYTT

Siste nytt