Hopp til innhold

Oppdaget nye signaler i Indiahavet

Alle tilgjengelige skip og fly leter nå etter det savnede Malaysian Airlines-flyet, etter at både australske og kinesiske mannskaper har oppdaget signaler som kan stamme fra de svarte boksene.

Leting etter MH370

Et Seahawk-helikopter tar av fra det australske skipet «HMAS Toowoomba» i Indiahavet.

Foto: HANDOUT / Reuters

Etter fire ukers leting har det fortsatt ikke vært mulig å finne passasjerflyet som forsvant fra radaren på vei fra Kuala Lumpur til Beijing.

Samtidig jobber letemannskapene mot klokka, ettersom signalene fra flyets svarte boks kun har en forventet levetid på rundt en måned. Ifølge nyhetsbyrået AP kan den i enkelte tilfeller «overleve» i ytterligere åtte til ti dager.

Fredag oppdaget imidlertid et kinesisk fartøy et signal i vannet som kan vise seg å stamme fra en slik sender, og mandag morgen opplyser australske myndigheter at de har oppdaget to nye signaler.

Det første varte i to timer og 20 minutter, mens det andre varte i 13 minutter.

Signalet ble plukket opp på frekvensen 37,5 kilohertz, en frekvens som er valgt fordi ingenting annet i havet skal kunne lage samme lyd.

I løpet av helga ble det registrert ytterligere to signaler. Det kinesiske skipet oppdaget et nytt, lengre signal lørdag, og et australsk skip med mer avansert utstyr opplyste at de oppdaget et liknende signal søndag.

Les: – Kinesisk skip har fanget opp signal
Les: – Sjansene for å finne den svarte boksen er små

Australsk fartøy har plukket opp mulige signaler fra det savnede MH370.

VIDEO: Australske myndigheter holdt pressekonferanse.

Kan ta dager å verifisere

Angus Houston

Det australske luftforsvarets talsmann, Angus Houston.

Foto: Rob Griffith / Ap

Det er det nærmeste man har kommet nåla i høystakken så langt, men myndighetene i Australia legger en foreløpig demper på forventningene.

– Dette er en viktig og oppmuntrende ledetråd, men må behandles med forsiktighet. Vi jobber i et veldig stort hav, og i et veldig stort leteområde, sier det australske luftforsvarets talsmann, Angus Houston.

Houston påpeker at dypt hav noen ganger kan gi misvisende signaler, tilsvarende et ekko.

Det kan ta flere dager å få bekreftet om signalene stammer fra flyet, men ifølge Houston kan en ubemannet ubåt sendes ned for å undersøke så fort man kan fastslå en omtrentlig posisjon.

Flyanalytiker Geoffrey Thomas sier til nyhetsbyrået AFP at utstyret som ble brukt til å lete etter signalet på det kinesiske skipet er primitivt, og at det er usikkert hvorvidt det klarer å plukke opp et signal som sendes ut fra 4,5 kilometers dyp.

– Kineserne kan ha snublet over det. Det kan man ikke avvise, og når Australia sender skip dit, betyr det at de tar det på alvor, sier Thomas.

– Dersom kineserne har oppdaget dette, har de oppdaget en ny metode for å lete frem en nål i en høystakk. Dette er utrolig, og hvis det viser seg å stemme, er det et ekstraordinært lykketreff, sier han.

Les også: Alle «sannhetene» om det savnede flyet

Sender fly og skip

Søk etter savnet fly

Leteområdet er snevret inn, men er fortsatt enormt.

Foto: HANDOUT / Reuters

Det kinesiske fartøyet, «Haixun 01», holder seg i området og forsøker å plukke opp samme signal igjen.

Samtidig er flere skip og fly på vei. Håpet er å finne flytende vrakgods som kan snevre inn leteområdet, et arbeid som har vist seg vanskeligere enn ventet på grunn av de store mengdene søppel som flyter rundt i Indiahavet.

Mandag deltar ni militærfly, tre sivile fly og 14 skip i letingen. Det britiske skipet «HMS Echo» er fremme i området med mer avansert leteutstyr.

Ifølge australske myndigheter er leteområdet nå på drøyt 370.000 kvadratkilometer, og det er spådd pent vær hele mandagen.

– Vi er håpefulle, men langt fra sikre. Dette er det vanskeligste søket i menneskehetens historie. Vi må være veldig forsiktige med å trekke for harde konklusjoner for fort, sier Australias statsminister Tony Abbott.

Ifølge AP tror malaysiske myndigheter nå at piloten bevisst forsøkte å unngå radar da kursen ble endret. Indonesiske myndigheter skal ha bekreftet at flyet aldri dukket opp på den militære radaren.

Les: – Må skrive om lærebøkene etter dette

Leteområde 7. april

Leteområdene mandag 7. arpil.

Foto: Australian Maritime Safety Authority

SISTE NYTT

Siste nytt