NRK Meny
Normal

– Sjansene for å finne den svarte boksen er små

Kun en drøy uke gjenstår før den svarte boksen fra det savnede flyet fra Malaysia Airlines slutter å sende signaler – og skipet som skal lete etter den er ikke i området før om tre dager.

savnet fly søk

Søket etter flyet er i gang tirsdag, men skipet som skal lete etter den svarte boksen er ikke i området før om tre dager. Da er det bare få dager igjen til boksen slutter å sende ut signaler.

Foto: ROB GRIFFITH / Afp

Letemannskapene kjemper nå mot tiden med tanke på å finne MH370s «svarte boks». Denne sender ut elektroniske signaler som kan fanges opp i et mindre område, men batteriene i boksene varer bare i 30 dager.

Med utgangspunkt i normal levetid for batteriene i de sorte boksene, regner man med at den ikke vil fortsette å sende signaler i så mange dager til.

Innrømmer små sjanser

David Johnston

Australias forsvarsminister David Johnston har fått ansvaret for koordinasjonen av søkearbeidet etter flyet.

Foto: Paul Kane / Afp

– Vi har rundt en uke igjen, men levetiden på batteriet avhenger også av temperaturen i vannet og vanntrykket i dybden boksen befinner seg i, sier Australias forsvarsminister David Johnston til statlig radio tirsdag, ifølge AFP.

Han innrømmet at sjansene for å i det hele tatt finne boksen er små ettersom man så langt ikke har funnet vrakrester fra flyet, og på grunn av det ikke har et bekreftet krasjsted. Dermed risikerer man å bruke de gjenværende dagene av batterienes levetid på å lete på feil sted.

I tillegg er ikke skipet som skal lete etter boksen med en spesiell mikrofon, i det nåværende leteområdet før om tre dager og da er det bare få dager igjen.

Leteområdet er et isolert havområde på størrelse med Norge, og amerikanske marineeksperter sier man ikke kan snevre inn området før det er funnet vrakdeler som antyder klarere hvor styrten skjedde.

Setter sin lit til boksen

Den såkalte «svarte boksen» består i realiteten av to enheter, som gjerne er malt oransje. Den ene tar opp samtaler i cockpiten, den andre registrerer ferdsdata.

Det er disse boksene de pårørende og malaysiske myndigheter i stor grad har satt sin lit til når det gjelder å finne årsaken til at MH370 etter alt å dømme har styrtet.

Uten de elektroniske signalene må man lete med sonar og ubemannede ubåter. Men havet i leteområdet er mange kilometer dypt og det er fjellformasjoner i havbunnen som gjør et slikt søk vanskelig. Så det er kan være umulig å finne den svarte boksen hvis man ikke når den før signalene dør ut.

319000 kvadratkilometer

Ti fly og ni skip har gjenopptatt søket etter det savnede flyet tirsdag.

Nytt søkeområde savnet fly

Det nye søkeområdet er på 319000 kvadratkilometer er ligger 1000 kilometer nordøst for det gamle som er markert med grå farge.

Foto: Australian Maritime Safety Authority (AMSA)

Etter å ha søkt primært i tre områder sør i Indiahavet som til sammen dekker 80000 kvadratkilometer, endret man på fredag i forrige uke fokus til et nytt område å cirka 319000 kvadratkilometer, 1000 kilometer lenger nordøst enn tidligere.

Det nye leteområdet starter rundt 1850 kilometer vest for Perth i Australia.

En mengde gjenstander er observert i havet der man tror flyet kan ha styrtet, men ingen av gjenstandene som hittil er hentet opp fra havet, stammer fra flyet.

Endrer ordlyd i siste melding

Samtidig som letingen gjenopptas tirsdag opplyser malaysiske myndigheter at de har misforstått den siste meldingen som kom fra det savnede flyet.

De siste ordene fra en av flygerne meldes nå å ha vært: «God natt, Malaysian tre sju null», ikke det litt mer uformelle «All right, god natt», som tidligere meldt.

Justeringen av de siste ordene som ble fanget opp fra Malaysia Airlines' flight MH370, vil trolig forsterke kritikken av malaysiske myndigheters håndtering av forsvinningen, siden den gir inntrykk av kaos og manglende kontroll.

De pårørende krever at Kina skal overta etterforskningen av fly-mysteriet, etter det de mener er skandaløs informasjon fra malaysiske myndigheter etter MH370-mysteriet.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt