Den russiske rakettprodusenten Almaz-Antey innrømmer imidlertid at det var en av deres raketter som traff flyet.
Under en pressekonferanse i dag holdt sjefen for selskapet, Jan Novikov, fast på det som han har sagt tidligere:
Det var en rakett av typen BUK, produsert av Almaz-Antey, som traff og ødela Malaysia airlines-flyet MH17 over Donbass 17. juli i fjor.
- Les også:
– Eldre type enn først antatt
Men raketten ble skutt ut fra landsbyen Zarosjenske, som på dette tidspunktet var kontrollert av ukrainske regjeringsstyrker, mener Noikov.
Han hevder at eksperimenter selskapet gjennomførte i sommer viste at raketten dessuten var av en eldre type enn først antatt.
Novikov sa også at prøver viser at raketten eksploderte på en måte som beviser at den ble skutt opp fra ukrainskkontrollert område.
Forsøker å så tvil om nederlandsk rapport
Dagens pressekonferanse i Moskva var trolig et forsøk fra russiske myndigheter på å så tvil om rapporten som den nederlansk-ledede ekspertgruppen i la frem samtidig.
Men interessant er det at russiske myndigheter nå helt ser ut til å gå bort fra opplysninger som de tidligere la vekt på om at det hadde vært et ukrainsk jagerfly av typen SU25 i nærheten av det malaysiske flyet på det aktuelle tidspunktet.
- Les også:
– Burde stengt luftrommet
Viserektor ved Universitetet for intrernasjonale relasjoner i Moskva (MGIMO), Aleksander Vylegzjanin, som sitter i en arbeidsgruppe i det russiske parlamentet, sa i forrige uke at Ukraina må bære hovedansvaret for nedskytingen av flyet.
– Det var dette landet som tillot flyet å fly over området, utdypet han.
Det kan tyde på at russiske myndigheter innser at det kan bli vanskelig å komme bort fra de stadig sterkere bevisene på at det var de pro-russiske separatistene som skjøt ned flyet. De ønsker derfor at fokuset rettes mot flysikkerheten før selve ulykken.
Bygger opp om konklusjonene
Den uavhengige russiske avisen Novaja Gazeta, som har gjennomført en uavhenig granskning av hendelsen, mener det kan ha vært raketter som ble plassert på BUK-kjøretøyet i en forlatt ukrainsk militærbase som ble brukt til selve nedskytingen.
Dette kan bygge opp om noen av de konklusjonene som produsenten har trukket.
Avis: Feil fly skutt ned
Avisen mener planen var å skyte ned et ukrainsk militært transportfly av typen AN26, men at dårlig etterretning gjorde at MH17 ble skytt ned i stedet. Avisen har også navngitt flere av de innvolverte i operasjonen.
BUK-kjøretøyet ble, etter at det ble klart at man hadde skutt ned feil fly, i all hast fraktet tilbake over grensen til Russland.
Novaja Gazeta er svært kritisk til ukrainske myndigheters håndtering av flysikkerheten i forkant av ulykken, og mener at økonomiske interesser gjorde at luftrommet ikke ble stengt på grunn av de pågående krigshandlingene.
- Les også: