Hopp til innhold

Vis meg T-skjorta di

- og jeg skal si deg hvem du er. Nå kan du se andres mer eller mindre slitte favoritter på museum.

T-skjorte utstilling, Trondheim

Åshild Adsen ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum viser frem Are Sende Osens egoskjorte.

Foto: Snorre Sund / NRK

Både kjendiser og publikum for øvrig har lånt bort sine yndlings T-skjorter til utstillingen «My Favourite Tee» som åpner ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim 31. august.

– I stedet for å se på T-skjorter generelt, som har vært presentert bra på andre utstillinger tidligere, så valgte vi å se på den ene – den som folk aldri kaster, og tar vare på til den er tynnslitt, sier formidlingsleder Åshild Adsen ved museet.

Historiene bak

– Vi viser T-skjortene, og forteller historiene bak dem, hvor den er kjøpt, hvorfor akkurat den ble valgt. Vi har fått utrolig mange fine, fastslår Adsen til NTB.

Og nevner i fleng:

Sola Johnsen, trommeslager i DumDum Boys, kom med sin kjæreste T-skjorte, en band-t-skjorte som han kjøpte i 1977 da Sex Pistols spilte i Trondheim. Han har brukt den på utallige spillejobber og ellers, og nå er den så utslitt at han har rammet den inn selv – og hengt den på veggen hjemme i stua.

Egen vegg

Are Sende Osen, som har samme forhold til T-skjorter som enkelte kvinner har til sko, har like godt fått sin egen vegg. Deriblant en med påskriften "Æ" foran og "MÆ" bak. Visstnok inspirert av far Osen som mener folk flest er blitt altfor egoistiske.

Også Harald Rønneberg, Snah fra Motorpsycho, Siri Gjære fra The Moving Oo’s og Klaus Sonstad har også lånt Trondheim-museet sine favoritter på T-skjortefronten.

Askil Holm sendte inn sin yndling, som forestiller en ung Bob Dylan. Politikere som vil ha litt blest, har sendt inn sine – dog var det forbudt med bare logoer. Dermed kan publikum lære at KrF-politiker Odd Anders With antakelig har bedrevet «Jogging in Jerusalem».

Superhelt

– Men den aller første T-skjorten vi fikk inn var fra Knut Nærum og var en superhelt-T-skjorte med Den grønne lanterne som motiv, sier Åshild Adsen.

Nærum er kjent som en av Norges mest profilerte brukere av T-skjorte, som han bruker under dressjakker på TV-skjermen, og der det i «Nytt på nytt» alltid knytter seg en viss spenning til hvilket motiv han velger.

Milliardindustri

T-skjorten har som kjent gått en lang vei fra den – ifølge én teori – ble innført som undertøy i den amerikanske hæren fra 1913. Den ble ifølge Åshild Adsen, som også skal holde foredrag om T-skjortens historikk og betydning på museet, et litt seksuelt plagg da soldater ble avbildet i den under annen verdenskrig.

Så fikk reklamefolket øynene opp for mulighetene den ga.

– I 1948 ble en T-skjorte med innskriften «Dew It For Dewey» brukt i presidentvalgkampen i USA av kandidaten Thomas E. Dewey, fulgt av en «I Like Ike» i 1952 for Eisenhower. Siden gikk det slag i slag, forteller Åshild Adsen:

Disney begynte å trykke sine figurer på T-skjorter, og T-skjortene marsjerte inn – brukt av blant andre John Wayne, Marlon Brando og James Dean.

– I dag er det en milliardindustri, fastslår Adsen.

Som naturligvis skal levere tilbake alle yndlings-T-skjortene til eierne etter at utstillingen er over 7. oktober.