Husholdningenes forbruksgjeld er nær doblet siden 2008. I desember i fjor hadde nordmenn en samlet inkassogjeld på godt over 70 milliarder kroner, og i 2014 var om lag 236.000 nordmenn økonomisk svartelistet på grunn av gjeld.
Nå har Nav i Nord-Trøndelag som første fylke i landet etablert et eget kompetansesenter for gjeldsrådgivning. Pilotprosjektet innebærer at Nav skal bli bedre på forebyggende arbeid, og ta opp brukernes håndtering av privatøkonomien på et tidlig tidspunkt.
– Vi skal spørre: Hvordan håndterer du privatøkonomien din i den situasjonen du står i? Vi kan forhindre at du utvikler et gjeldsproblem, sier prosjektleder Trygve Rossebø.
LES: Gjelda øker mer enn inntektene
Mange venter for lenge med å søke råd
Bare i Nord-Trøndelag jobber Nav nå med omtrent 1000 saker knyttet til gjeldsproblemer. Det er mange årsaker til at folk havner i et økonomisk uføre, og mange gjeldstyngede forsørgere venter for lenge med å søke råd.
– Vi er redde for at vi har en del mørketall, fordi det er så forferdelig skamfullt å snakke om. Det forventes at de fleste skal klare å håndtere økonomien sin, sier Rossebø.
Rådgiver ved Nav Ytre Namdal, Vivian Lysfjord, sier slike saker krever en egen tilnærming.
– Vi snakker litt rundt det og finner ut hvorfor de har havnet i en slik situasjon. Er det fordi de aldri har lært det? Da må vi prøve å lære bort og gi tips om hvordan man kan håndtere det. De fleste som kommer til oss ønsker å få kontroll på sitt eget liv, sier hun.
Lysfjord sier de fleste som opplever en personlig gjeldskrise, er folk med en normal årsinntekt.
– De fleste er faktisk i jobb, og det gjelder alle - fra 18-åringer til pensjonister.
LES: Dette bruker nordmenn penger på
Sikrer brukerne lik behandling
Landets første kompetansesenter for gjeldsrådgiving i Navs regi skal ta de tyngste gjeldssakene i fylket og dermed lette arbeidspresset på de lokale Nav-kontorene.
– Det er mange fordeler knyttet til en slik ordning. Først og fremst er det med på å sikre alle innbyggerne i fylket en lik og god tjeneste innenfor et komplisert område, sier leder i Nav Inn-Trøndelag, May Beate Haugen.
Haugen sier det samtidig gir de ansatte på Nav-kontorene handlingsrom.
– Vi kan løse sakene på et tidligere tidspunkt fordi de mest kompliserte sakene kan overføres til kompetansesenteret, og vi kan jobbe mer forebyggende.