– Trenden er vel den at vi vil se mindre og mindre av dem framover, sier Vigdis Marthinsen.
Hun er styremedlem i Norske frisør- og velværebedrifter, og er en av dem som ser hvordan små spesialister taper kampen om kundene mot store frisørkjeder.
– Vi ser jo eksempler på kjeding i frisørsalongene de siste 20 årene, og nå er det slik at man blir utdannet frisør, ikke utdannet dame- eller herrefrisør.
Marthinsen forteller at utdanninga i frisørfaget mest sannsynlig vil føre til at enda flere av de gamle spesialistsalongene kommer til å forsvinne.
– Man er frisør som klipper begge kjønn, og da vil selvfølgelig frisørsalongene være deretter, sier hun.
En utdøende rase
– Vi er kanskje en utdøende rase, konkluderer Laila Winum.
På et litt bortgjemt sted i Malvik driver hun en av de svært få damefrisørsalongene som er igjen i Trøndelag.
Bedriften tok hun over etter moren, og nå har salongen eksistert i over 60 år.
– Vi har klippet håret til damer helt siden 1950. Vi har gode, gamle kunder fra da vi starta opp, og så har det kommet til noen nye. Men tidene forandrer seg jo, sier Laila, mens hun stusser håret til nyklipte Åse Malvik.
Åse har vært fast kunde siden hun besøkte salongen for første gang i 1962.
– Jeg synes det er supert å klippe meg her. Jeg kjenner dem og de kjenner meg og håret mitt, forklarer hun.
- Les også: Skal redde frisørene med ny føner
- Les også: Misfornøyd med frisørtimen?
Liker gamlemåten best
I Trondheim sitter en kunde som føler det på samme måte som Åse.
Jarle Otto Johnsen går fortsatt til sin faste herrefrisør, Harry Solli, som har hatt ansvaret for håret hans i snart 40 år.
– Det blir jo sånn at man har samme sveisen, og jeg har tenkt mange ganger på hva jeg skal gjøre dersom Harry slutter, ler Jarle.
Den nostalgiske herrefrisørsalongen er bare én av tre i sitt slag som er igjen i byen.
Her får kundene vasket håret på gamlemåten – framoverbøyd med blikket ned i vasken.
– Når resten er gammelt, hvorfor ikke beholde det gamle slik jeg lærte det da jeg var utlært i 1962, spør herrefrisørmester Harry Solli.
– Holder ut hvis de vil
Han har sett en klar endring i løpet av sine mange år i bransjen.
– Utviklinga har hele tiden gått i retning av at flere har etablert seg i kjøpesentre, og at det blir større enheter og færre enmannsbutikker.
Men selv om de store kjedene bare blir større, har Harry fortsatt kunder som kommer utenbys fra for å klippe seg hos en ren herrefrisør.
Derfor har han ingen planer om å gi seg.
– Jeg skal i hvert fall holde på så lenge jeg har kunder.