Hopp til innhold

Misfornøyd med frisørtimen?

Du står ikke helt uten rettigheter hos frisøren, mener Forbrukerrådet. Sjekk hva du kan klage på og hvordan du går frem.

Fisør

Forklar hvordan du vil ha frisyren før frisøren begynner å klippe deg.

Foto: colourbox.com / colourbox.com

Å klippe tuppene kan bety så mangt. Frisørens oppfattning av hvor slitte de er og hvor mye de bør klippes, kan være veldig forskjellig fra din.

Etter en del kutt med saksen kan det hende du føler deg snauklippet, mens frisøren er fornøyd med at du ikke lenger har flisete tupper.

Hvordan løser dere dette?

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Les også: - Farlig å farge håret | - Hårfarge burde være reseptbelagt

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Snakk sammen

Jo bedre du forklarer hvordan du vil ha det – jo større sjanse er det for at frisyren blir perfekt.

- De fleste frisørsalonger har moteblader og bøker med bilder av frisyrer. Pek på en frisyre, forklar hvor store krøller du vil ha eller vis på håret ditt hvor kort du vil ha det klippet, sier Jarl Garder, redaktør av fagbladet Frisør, til NRK.no.

Han forteller at kommunikasjon er essensielt i en hver situasjon.

- Mye feil oppstår av at man prater for lite og ikke etablerer en felles forståelse av hvordan man vil ha det, presiserer han.

Maren Wastøl

Maren Wastøl har fast frisør, og betaler rundt 1500 for striping og klipp.

Foto: Eliese Laustsen / NRK

Maren Wastøl går til en fast frisør, og er ikke redd for å si ifra om hun blir misfornøyd, selv om det er ubehagelig.

- Du ønsker jo ikke å klage. Tilbakemeldingen er alltid hyggelig, og jeg får komme tilbake slik at frisøren kan endre det jeg var misfornøyd med, sier hun.

Wastøl benytter seg av en fast frisør og vet derfor som regel prisen på forhånd.

- Jeg betaler rundt 1500 for striping og klipp, forteller hun.

Wastøl spør likevel om pris dersom hun får tilbud om hårkur, ekstra produkter og lignende. En annen fordel med å dra til den samme frisøren, er å slippe lange frisyre-forklaringer.

- Hun vet hva jeg vil ha.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Ikke uten rettigheter

Paal Bjønness

Paal Bjønnes, rådgiver i Forbrukerrådet.

Foto: cf-wesenberg/kolonihaven.no

Forbrukerrådet opplyser at man ikke står uten rettigheter hos frisøren.

- Det som er avtalt skal gjennomføres, også fra frisørens side. Gjøres ikke tjenesten rett kan man kreve prisavslag eller ikke betale i det hele tatt, mener Paal Bjønnes, rådgiver i Forbrukerrådet.

Bevis kan være vanskelig i en slik situasjon.

Det er en ting å klage fordi man har fått en skjev klipp eller rosa hår når man ba om rødt.

Men du kan ikke la være å betale bare fordi du ikke kledde den hårfrisyren du pekte på i motebladet.

- Har du forklart ordentlig hvordan du vil ha det uten at frisøren har levert den tjenesten, kan du holde igjen noe av pengene. Det er mye enklere å holde tilbake penger, enn å kreve å få deler av summen tilbake, sier Bjønness.

Vi klager sjelden

Lisbet Berg

Lisbet Berg, forsker ved Statens Institutt for forbruksforsking (Sifo),

Foto: Pressebilde

Lisbet Berg, forsker ved Statens Institutt for forbruksforsking (Sifo), erfarer at nordmenn generelt er dårlige til å klage.

- Forbrukerne burde vært mye bedre til å klage. Hos frisøren er det spesielt vanskelig fordi du sitter i en intim situasjon som er helt fjern fra den vanlige kjøp- og salgsituasjonen, mener hun.

Hos frisøren blir du tatt og klappet på, får ofte servert noe å drikke og gjerne en hodebunnsmassasje mens håret ditt blir vasket.

- Det er viktig å ikke glemme at du er en betalende kunde selv om du har det aldri så behagelig i frisørstolen. Blir resultatet dårlig, bør du klage, understreker hun.

Spør etter prisen

De fleste har opplevd at frisøren kommenterer kvaliteten på håret ditt, og da gjerne hvor slitt det er og hvor dårlig du er til å ta vare på det.

- Det hender de sier: Jeg ser at du har veldig tørt hår, vil du ha en hårkur før jeg klipper det?, mens de stryker deg på hodet. Før du sier ja til dette, bør du spørre hva det koster, anbefaler Berg.

Dette fordi enkelte oppfatter at frisørbesøket blir mye dyrere enn først antatt. Hårkuren kan være kjempedyr, og i tillegg blir du ofte anbefalt å kjøpe både sjampo, balsam og andre produkter før du skal betale.

- Disse produktene er mye dyrere enn de du får kjøpt i vanlige butikker. Spør hva de koster og si «nei takk» på en høflig måte dersom du ikke vil ha dem, foreslår hun.

Det kan være vanskelig å spørre den hyggelige frisøren om prisen på produktene, men husk da at du er en betalende kunde, og ikke hos en venn.

Du kan avslå på en høflig måte ved å si: Jeg hører du sier jeg har veldig tørt hår, men jeg har en god hårkur hjemme, jeg må bare bli litt flinkere til å bruke den.

Ubeskyttet tittel

Opplever du at sveisen ikke ble bra, er det bedre å si ifra med en gang, før du forlater salongen, enn å bare betale og heller klage til venner og bekjente i ettertid.

- De fleste salonger er interessert i at du skal bli fornøyd og at resultatet skal bli best mulig. Jeg vil tro de fleste ønsker å rette opp eventuell misfarge eller skjev klipp, sier Garder fra fagbladet Frisør.

Han minner om at frisør er en ubeskyttet tittel, og ikke alle ufaglærte er like flinke.

- I veldig billige salonger kan det være lurt å se om det henger et svennebrev på veggen, råder han.

Likevel vil han understreke at også ufaglærte frisører kan være flinke på mange ting – og han fraråder ikke å fortsette å gå til en frisør du er fornøyd med, bare fordi han eller hun ikke er skolert i Norge.

Der og da

- Er man ikke fornøyd, kan man – og skal man – reklamere til den bedriften man har fått behandlingen av. Ikke gå til en annen bedrift først, og så prøve å få regningen dekket hos den første. Da er reklamasjonsretten tapt, presiserer Garder.

Om du har mistet tillitten til den frisøren som har gjort en feil med håret ditt, kan du be om at en annen i salongen fikser skaden.

Kunden har også et vist ansvar for å informere frisøren på forhånd, om eventuelle allergier, og om nylige behandlinger, slik at dette kan tas hensyn til ved for eksempel tilpasningen av styrken på kjemiske behandlinger.

- Bedriften har rett til å forsøke å utbedre eventuelle feil og mangler – både en og to ganger. Først dersom dette ikke lykkes, kan det være snakk om heving av avtalen (kjøpet), altså pengene tilbake, samt i ekstreme tilfeller erstatning, avslutter han.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Les også: Vi satte klagerekord

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Hvordan går du frem hvis du skal klage til frisøren? Del dine meninger og erfaringer med andre lesere i kommentarfeltet nedenfor.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)