Hopp til innhold

Leter etter den perfekte veisaltdose

200.000 tonn veisalt gikk med i fjor. Nå jobber forskere med å finne den perfekte dosen.

I fjor ble det brukt svimlende 200.000 tonn salt på norske veier. Salting er nødvendig for å skape gode kjøreforhold, men er omstridt fordi den gjør skade på biler og miljø. Nå jobber forskere ved NTNU og Sintef i sin egen kuldelab for å finne den perfekte dosen med veisalt.

Doktorgradsstipendiat Kine Nilssen

Doktorgradsstipendiat Kine Nilssen er på sporet etter den riktige saltmengden som kan spare miljø og biler mest mulig.

Foto: Stein Roar Leite / NRK
Saltlager, Trondheim

Enorme saltmengder skal ut på veiene

Foto: Stein Roar Leite / NRK
Forskning på veisalt

Her finner de ut hvordan saltet virker under ulike forhold.

Foto: Stein Roar Leite / NRK

Salt på veiene har mange sider, men de fleste er ikke i tvil om at det trengs for å unngå flere trafikkulykker og sikre rask og effektiv transport av varer, folk og tjenester i Norge om vinteren.

– Det er nødvendig for å sikre best mulig kjøreforhold, sier doktorgradsstipendiat ved NTNU, Kine Nilssen.

Tre år i kulda

Hun skal ta doktorgraden på drift av vinterveier. Hennes daglige arbeidsplass er på kuldelaboratoriet til NTNU og Sintef. Her skal hun være i tre år.

– Ja, her inne er det alltid minusgrader og stabile forhold for forskning.

Arbeidsverktøyet er blant annet små glasskåler der hun tester hvordan saltet virker på ulike veidekker, i forskjellige mengder og i varierende temperaturer.

– Dette er som om vi hadde saltet ute på veien.

Mindre salt

Bare i Trondheim ble det sist vinter brukt 5000 tonn salt på veiene, en liten, men merkbar del av det nasjonale saltberget som har en klar uønsket bivirkning på biler og miljø.

– Jeg håper vi kan optimalisere saltbruken. Mindre salt er bedre for alle, sier Nilssen.