Salt på veiene har mange sider, men de fleste er ikke i tvil om at det trengs for å unngå flere trafikkulykker og sikre rask og effektiv transport av varer, folk og tjenester i Norge om vinteren.
– Det er nødvendig for å sikre best mulig kjøreforhold, sier doktorgradsstipendiat ved NTNU, Kine Nilssen.
- Les også:
- Les også:
Tre år i kulda
Hun skal ta doktorgraden på drift av vinterveier. Hennes daglige arbeidsplass er på kuldelaboratoriet til NTNU og Sintef. Her skal hun være i tre år.
– Ja, her inne er det alltid minusgrader og stabile forhold for forskning.
Arbeidsverktøyet er blant annet små glasskåler der hun tester hvordan saltet virker på ulike veidekker, i forskjellige mengder og i varierende temperaturer.
– Dette er som om vi hadde saltet ute på veien.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Mindre salt
Bare i Trondheim ble det sist vinter brukt 5000 tonn salt på veiene, en liten, men merkbar del av det nasjonale saltberget som har en klar uønsket bivirkning på biler og miljø.
– Jeg håper vi kan optimalisere saltbruken. Mindre salt er bedre for alle, sier Nilssen.