Kåre Andersen er daglig leder for Scootipuff Norge som selger disse produktene sier en scootipuff egentlig er en forkledd elsykkel som i hovedsak skal drives frem ved hjelp av muskelkraft, med litt hjelp av en liten elektrisk motor.
– Tre skruer og noen sekunder
– Men det er noen som opphever fartssperren på håndspeeden. Det er ikke lov. Så det må de som gjør det stå til ansvar for selv. Det er like enkel som å trimme en moped. Det tar tre skruer og noen få sekunder. Det er fortsatt ikke lov det heller, sier Andersen.
– Det er like enkelt å trimme en av våre sykler. Vi er kjent med at det gjøres, men det er altså ikke lov, sier han.
Han hevder dette er en elsykkel i lovens forstand.
– Elsykler selges i alle mulige varianter, sier Andersen.
- LES:
- LES:
– Dette er ikke en elsykkel
Kåre Simonsen i Statens vegvesen mener Scootipuff ikke er en elsykkel.
– Det er ikke en elsykkel slik som kjøretøyene som vi har kontrollert på veiene fremstår. Vi opplever at samtlige slike kjøretøy er manipulert til å kjøre over den tillatte el-sykkel-hastigheten på 6 km/t uten bruk av muskelkraft, sier Simonsen.
Ved enkel trimming av Scootipuffen kommer hastigheten raskt opp i 25 km/t. Det bekymrer Simonsen med tanke på den aldersgruppen som vanligvis bruker dette kjøretøyet.
– Ja, for de aller fleste som kjører disse kjøretøyene er under 16 år, og dermed under den tillatte minstealderen for å kjøre moped, sier Simonsen.
Foreldrenes beste venn
Kåre Andersen i Scootipuff Norge sier produktet av den grunn kalles foreldrenes beste venn.
– Det er et produkt som fenger ungdommen fra 12 til 16 år. Når de først har fått den er foreldrene fornøyde for de slipper å kjøre ungene hit og dit. Den kalles av flere for foreldrenes beste venn, sier Andersen.
Bør forby salg
Ole Rath i Trygg Trafikk i Vest-Agder har sett flere av Scootipuffene, og mener det altfor enkelt å fjerne hastighetsbegrensningen.
– Det er selvfølgelig ikke importørens feil at det er så enkelt. Men jeg skulle ønske at det var vanskeligere å trimme disse kjøretøyene. Det er heller ikke importørens ansvar å sørge for at folk ikke gjør dette, for det er jo ulovlig å gjøre det, sier Rath,
Han vil vi ta til orde for et forbud mot Scootipuffer i Norge.
– Jeg skulle ønske det var forbudt å selge disse fordi de er så lette å manipulere. Ikke fordi de er farlige i seg selv, sier Trygg Trafikk-lederen.
Kåre Andersen sier de selger et lovlig produkt.
– Hvordan en ting brukes kan ikke vi kontrollere, men vi levere et produkt som er i henhold til regelverket, sier Kåre Andersen.