– Det er bare å trykke på den, så kan du kjøre i 40 kilometer i timen, uten å måtte tråkke på pedalene.
De to jentene på 14 og 15 år viser frem elsyklene sine. Ved å ta fra hverandre en sammenkoblet ledning ved håndgassen er sykkelen forvandlet til en elektrisk moped.
– Det er ulovlig å gjøre dette. Det er det ingen tvil om. Vi ser at mange gjør slike endringer. Jeg er redd unge ikke tenker på konsekvensene ved å kjøre på et ulovlig fremkomstmiddel, sier trafikkoordinator i politiet i Telemark Dag Thomassen.
Dag Thomassen er trafikkoordinator i Politiet i Telemark.
Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRKSvein Halvorsen sier det ikke er riktig at de gir opplæring i hvordan kjøperen kan gjøre sykkelen ulovlig.
Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRKFikk opplæring i butikken
Jentene vil ikke stå frem med navn og bilde fordi de ikke ønsker oppmerksomhet fra politiet. Ungdomsskoleelevene sier de lærte hvordan de skulle få syklene til å gå raskt og slippe å bruke pedalene, i butikken der de kjøpte sykkelen.
– Han viste frem ledningen som kan kobles fra hverandre. Det er veldig enkelt, sier en jente på en rød sykkel.
– Jeg fikk også slik opplæring, sier jenta på sykkelen ved siden av.
Begge kjøpte sykkelen hos Dekkspesialisten i Porsgrunn. I butikklokalene står det flere sykler der den omtalte ledningen er lett å få øye på.
– Vi kan ikke gi slik opplæring her, da er de ikke lovlig å selge, sier Svein Halvorsen hos Dekkspesialisten.
– Juger jentene?
– Jeg har ingen kjennskap til at vi skal ha gitt slik opplæring, sier Halvorsen.
Les også:
Garantien forsvinner
Scootipuff Norge importerer den mest kjente varianten av disse syklene. Hos Scootipuff er lederen tydelig på hvilke regler som gjelder.
– Det går an å koble av denne fartssperren, men det er ikke lov. Hvis man gjør det forsvinner garantien, sier Kåre Andersen i Scootipuff Norge.
Andersen har et enkelt svar på hvorfor det er så enkelt å koble av fartssperren.
– Disse syklene produseres til hele verden, og i andre land finnes det andre regler. Sykkelen skal brukes slik vi leverer den ut, sier Andersen.
Se UP-lederen i Telemark og Vestfold teste en av de omtalte syklene.