Hopp til innhold

Gjøres om til moped på to sekunder

Unge trikser med elsykkelen slik at den blir elektrisk moped. Endringen er gjort på få sekunder og flere unge sier ansatte i butikken lærte dem å gjøre sykkelen ulovlig.

elsykkel

Ved et lite knips forvandles disse elsykklene til en elektriske mopeder.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

– Det er bare å trykke på den, så kan du kjøre i 40 kilometer i timen, uten å måtte tråkke på pedalene.

De to jentene på 14 og 15 år viser frem elsyklene sine. Ved å ta fra hverandre en sammenkoblet ledning ved håndgassen er sykkelen forvandlet til en elektrisk moped.

– Det er ulovlig å gjøre dette. Det er det ingen tvil om. Vi ser at mange gjør slike endringer. Jeg er redd unge ikke tenker på konsekvensene ved å kjøre på et ulovlig fremkomstmiddel, sier trafikkoordinator i politiet i Telemark Dag Thomassen.

Dag Thomassen

Dag Thomassen er trafikkoordinator i Politiet i Telemark.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK
Svein Halvorsen, dekksenteret Porsgrunn

Svein Halvorsen sier det ikke er riktig at de gir opplæring i hvordan kjøperen kan gjøre sykkelen ulovlig.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

Fikk opplæring i butikken

Jentene vil ikke stå frem med navn og bilde fordi de ikke ønsker oppmerksomhet fra politiet. Ungdomsskoleelevene sier de lærte hvordan de skulle få syklene til å gå raskt og slippe å bruke pedalene, i butikken der de kjøpte sykkelen.

– Han viste frem ledningen som kan kobles fra hverandre. Det er veldig enkelt, sier en jente på en rød sykkel.

– Jeg fikk også slik opplæring, sier jenta på sykkelen ved siden av.

Begge kjøpte sykkelen hos Dekkspesialisten i Porsgrunn. I butikklokalene står det flere sykler der den omtalte ledningen er lett å få øye på.

– Vi kan ikke gi slik opplæring her, da er de ikke lovlig å selge, sier Svein Halvorsen hos Dekkspesialisten.

– Juger jentene?

– Jeg har ingen kjennskap til at vi skal ha gitt slik opplæring, sier Halvorsen.

Les også:

Garantien forsvinner

Scootipuff Norge importerer den mest kjente varianten av disse syklene. Hos Scootipuff er lederen tydelig på hvilke regler som gjelder.

– Det går an å koble av denne fartssperren, men det er ikke lov. Hvis man gjør det forsvinner garantien, sier Kåre Andersen i Scootipuff Norge.

Andersen har et enkelt svar på hvorfor det er så enkelt å koble av fartssperren.

– Disse syklene produseres til hele verden, og i andre land finnes det andre regler. Sykkelen skal brukes slik vi leverer den ut, sier Andersen.

Andreas Rødø leder i UP i Vestfold og Telemark sykler på el-sykkel for første gang.

Se UP-lederen i Telemark og Vestfold teste en av de omtalte syklene.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark