– Det mangler lærere som behersker samisk og samiske læremidler. I både Norge, Sverige og Finland er det utfordringer med organisering av opplæringen.
Dette skriver sametingsråd Silje Karine Muotka i et utspill. Hun til å ordet for å forme en egen felles skolelæreplan, for elever med samisk på skolen.
Denne skal gjelde i både Norge Sverige og Finland.
– Samiske elever i disse landene opplever de samme utfordringene. En felles samisk læreplan ville kunne være en del av løsningen.
Muotka erkjenner at ideen ikke er uproblematisk.
– Vi har noen hindre som å forsere før den kan være en realitet.
– Store forskjeller landene imellom
– Fordi det er store forskjeller mellom de nordiske landenes skolesystemer, får samiske elever i Norge, Finland og Sverige forskjellige tilbud. Opplæringen vektlegger forskjellige ting.
– En del elever lar være å velge samisk på skolen fordi organiseringen av opplæringen gjør det vanskelig, og det er i alle landene en mangel på samisklærere og samiske læremidler.
Muotka mener samarbeidet mellom skoler i de tre ulike landene vil kunne bli lettere, og kunne ha samarbeidet om å utvikle læremidler. Dette ville spart både menneskelige og økonomiske ressurser, mener Muotka.
– Dette krever imidlertid at myndighetene i de tre landene er villige til å se på samiskspråklig opplæring som et gode, og at vi i fellesskap overkommer byråkratiske hindre.
- Les også: Grenseskole-samarbeid skal styrkes
– Språkgrensene følger ikke landegrensene, men går på tvers av dem.
– Noe som er felles for alle samiske elever uavhengig av land er at de har tospråklig opplæring, der nasjonalspråket er obligatorisk. Læreplanene i samisk må forholde seg til læreplanen i nasjonalspråket.
Silje Karine Muotka mener at Sametingene og myndighetene i de tre landene, nå bør sette seg sammen omkring en felles nordisk læreplan.