Hopp til innhold

Flodbølgen rister liv i gammelt sagn

Flodbølgen på Statland tok heldigvis ingen liv – men den vekker liv i en fordums myte.

Illustrasjonsbilde av Tjuven og ganning

Etter at flodbølgekatastrofen i Statland i Namdalseid så har sagnet om samekvinnen som skal ha gannet fjellet Tjuven blusset opp. Leder i Otterøy historielag Hallstein Skorstad har delt bakgrunnen for myten med NRK. (Bildet illustrer ganning, i bakgrunnen er bildet av Tjuven som RS Harald V har tatt.)

Foto: NRK

I kjølvannet av flodbølgens ødeleggelser på Statland i Nord-Trøndelag kom folket på et sagn om en same som skal ha gandet plassen.

På folkemunne sies det at en same gandet Tjuven – fjellet der det først ble antatt at raset gikk ut fra.

Selv om geologene, som undersøker rasstedet, nå har en teori om at det er et undersjøisk ras som forårsaket kjempebølgen, så har naturkatastrofen gjenopplivet myten om Tjuven og samen i Namdalseid.

Tjuvtokt

Namdalsavisa skriver om noen som tror det var en samekvinne som kastet forbannelsen over Statland.

NRK Sápmi har vært i kontakt med tidligere leder i Otterøy historielag – Hallstein Skorstad. Han kaster mer lys over sagnet.

– Sånn som jeg har fått det fortalt, så gikk det ut på at det var en same som hadde tilhold på Otterøya ute i Namsenfjorden. Han skulle foreta et lite tjuvaktig besøk på en gård på fastlandet på motsatt side. Like utenfor Statland, på et ness som heter for Ledang, forteller Skorstad.

Hallstein Skorstad

Tidligere leder i Otterøy historielag, Hallstein Skorstad, forteller at sagnet begynte med en som stjal med seg en svineskinke.

Foto: Privat


Motivet for tjuvtoktet var en svineskinke som bonden hadde i Stabburet sitt. Etter å ha hentet godbiten så skulle han ro tilbake til Otterøya.

– Men han ble oppdaget av bonden, som hev seg i sin egen robåt og prøvde å nå igjen samen på tur over fjorden. Med det samme samen kommer seg i land i området som heter Tjuven så nådde bonden igjen han, og reiv skreppa med skinka ut av hendene på han.

Skulle jevnes med jorden

Da prøvde samen å stikke av oppigjennom en trang passasje i fjellet for å komme seg høyere opp.

– Og det var da han snudde seg, og kastet den forbannelsen om at fjellet skulle rase ut.

Da skulle det området på motsatt side av fjorden, som er Statland nå i dag, og Ledang – der gården som samen besøkte lå – skulle jevnes med jorden.

NRK Sápmi snakket med Skorstad før det ble kjent at det i stedet kan ha vært et undersjøisk ras, og han kom med en teori om hvorfor det ikke gikk helt så ille som samen sa.

– Det spørs om at det er så lenge siden gandingen skjedde at krafta har gått litt ut av historia, sier han blidmælt.

Fortellertradisjon som holder på å dø ut

En som også av og til besøker området flodbølgen rammet er reinsamen Albert Jåma. Til tross for ødeleggelsene som flodbølgen førte med seg, så mener reinsamen Albert Jåma at det i det minste kom noe positivt ut av det.

– Det har vært kolossalt mange sagn her i Namdalen, og i Nord-Trøndelag generelt. Mange er av samme kaliber som dette sagnet, og det har sin naturlige forklaring. Det har vært en stor samisk befolkning i dette området langt tilbake i tid, sannsynligvis lenger tilbake i tid enn den øvrige befolkningen.

Han mener at det ikke er så rart at det ble konflikt mellom disse folkegruppene, og at disse konfliktene var grobunn for myter om hverandre.

– Det trengte ikke å være en stor konflikt. Det var nok at det var uvitenhet eller mistenksomhet, så da ble det nok fort bygd opp forskjellige forestillinger. Forestillinger som nok var gjensidige – den samiske om den norrønske – og motsatt.

Disse sagnene har levd på folkemunne og vandret fra generasjon til generasjon. Etter hvert som andre medier har tatt over så har den muntlige fortellertradisjonen begynt å dø ut.

– Den muntlige fortellertradisjonen har måttet vike for all annen mediepåvirkning som man påføres i dag. Slik sett er det jo en fordel at slikt hender, for det frisker opp minner om i alle fall dét sagnet.

Korte nyheter

  • Ekstrabevilgning sikrer yrkesfagtilbudet i Hamarøy

    Fylkesrådet har i dag bestemt at elevene ved Knut Hamsun joarkkaskåvllå/videregående skole, avdeling Hamarøy, som ønsker full opplæring i bedrift (FOB) «Steigenmodellen» vg1 og vg2, skal få ta sine fellesfag på Oppeid.

    Fylkesrådet har gått inn for å bevilge 500.000 kroner ekstra for å kunne beholde fellesfagundervisningen for denne gruppen på Oppeid. Dette gjelder både de som har dette tilbudet inneværende skoleår, samt de som ønsker det fra høsten av.

    Det har vært reaksjoner fra elever og foreldre på at denne fellesfagundervisningen opprinnelig var lagt til Steigen. Dette ville ha medført at noen elever ville ha måttet flytte. Nå kan de ta sine fag på nærskolen, skriver fylkesråd for utdanning og kompetanse Joakim Sennesvik i en pressemelding.

    – Det betyr enormt mye for den enkelte elevene og for bredden i tilbudet på skolen at det er et miljø med forskjellige fagkretser. Også for lokalsamfunnet er dette av stor betydning, sier ordfører Britt Kristoffersen Løksa i Hamarøy til Avisa Nordland.

    Til høsten skal fylkeskommunen vedta en ny tilbudsstruktur fra skoleåret 2025/26 som skal være i fire år.

    – Det vil si noe om hvilke tilbud vi skal ha på de ulike skolene våre. Den planen vil jo si noe mer langsiktig for KHVGS og de 15 andre videregående skolene vi har, sier Sennesvik til NordSalten Avis.

    Knut Hamsun videregående skole - joarkkaskåvllå
    Foto: Elena Junie Paulsen / NRK
  • Fire millioner til ungdom under Bodø 2024

    Fire millioner kroner har blitt bevilget til ungdomsprosjekter i Nordland gjennom UNG-prosjektet (Bodø 2024). Pengene har blitt fordelt på 77 ulike kulturelle ungdomsprosjekter i fylket.

    Tre av prosjektene som har mottatt støtte er fra Hamarøy – UNG AGE Hamarøy 2024, Ungdommens dag - på Skutvik Kystfæstival og «Vi e her - Mij lip dáppe 2024» låtskriver-workshop.

    Målet med bevilgningene er å skape et unikt ungdomsprogram som reflekterer ungdommens behov, ønsker og visjoner. Prosjektene blir en del av ungdomsprogrammet til UNG2024 (Bodø 2024).

    Det er Samfunnsløftet Sparebank 1 Nord-Norge som gikk inn med over fire millioner kroner til utlysninger for ungdom i Nordland.

    De fem nye Hamarøyskolenes forestilling «Vi e her/Mij lip dáppe» november 2018, ett år før sammenslåing av kommunene Tysfjord vest og Hamarøy.
    Foto: Elena Junie Paulsen/PRIVAT
  • Australias bidrag tar urfolkskultur og -språk til Eurovision 2024

    Den elektroniske musikkduoen Electric Fields skal representere Australia på Eurovision Song Contest 2024 i Malmö i Sverige.

    Duoen består av Zaachariaha Fielding og Michael Ross, og de skal fremføre deres nye sang, «One Milkali (One Blood)», som inneholder aboriginspråket Yankunytjatjara.

    Electric Fields er kjent for sin unike blanding av moderne elektronisk sjel og gammel urfolkskultur, og synger på aboriginspråkene Pitjantjatjara og Yankunytjara, og engelsk.

    For Fielding er det å synge på et urfolksspråk i Eurovision en mulighet til å hedre hans arv og utfordre historiske fortellinger rundt urfolk i Australia.

    Electric Fields søker å gjøre en varig innvirkning med deres budskap om enhet, aksept og kulturell stolthet, skriver nettstedet bwtribal.com.

    Australia. Eurovision Song Contest.
    Foto: AFP