Hopp til innhold

– Her er veldig mye bom, og veldig lite vei

Det kan bli seks bomringer rundt Sola, Randaberg, Stavanger og Sandnes frå 2017 for å finansiere de store samferdelsprosjektene i området. – Altfor lite av pengene brukes til vei, mener fylkesvaraordføreren.

Nye bomringer og rushtidsavgifter

Det kan bli seks bomringer rundt Sola, Randaberg, Stavanger og Sandnes frå 2017 for å finansiere de store samferdelsprosjektene i området

– Denne debatten får vi ta. Så får vi høre hva den enkelte kommune mener. Jeg tror det blir lang drakamp om denne problemstillingen.

Det sier Randaberg-ordfører Bjørn Kahrs (H) etter at samferdselssjefen hadde snakket seg varm om nye bomringer og rushtidsavgifter på Nord-Jæren.

Bjørn Kahrs, ordfører, Randaberg

Randaberg-ordfører Bjørn Kahrs tror det blir lang drakamp om bomringer og rushtidsavgifter på Nord-Jæren.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Samferdselssjef Gottfred Heinzerling i Rogaland er villig til å ta i bruk harde virkemidler for å få ned bilbruken på Nord-Jæren. Han foreslår nye bomringer rundt Stavanger og Sandnes sentrum, på Forus, rundt flyplassen på Sola, Risavika og i Randaberg.

Les også: Nå diskuterer ordførerne Forus-parkering

Les også: Vil ha flere parkeringsplasser på Forus

– Det er jo ingen som liker bompenger, men her vet vi jo at vi egentlig ikke har noe valg. Hvis vi ikke har bompenger i denne regionen, så vil vi heller ikke få penger til investeringene. Så vi kan egentlig velge mellom pest eller kolera. Det viktigste for oss er å få noe gjort, sier Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H).

Christine Sagen Helgø

- Det viktigste er at vi får noe gjort, mener Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Tretti prosent av intektene skal brukes på vei

I forslaget ligger det og inne en rushtidsavgift på 43 kroner mellom klokken sju og ni om morgenen, og 15 og 17 kroner om ettermiddagen.

Resten av døgnet skal det koste 21 kroner å passere bommene.

Les også: Full forvirring om løysing på trafikkorken

Les også: Han vil heller ha ekstra bilavgifter enn færre parkeringsplasser

Det skal brukes 18,5 milliarder kroner på videre uybygging av E39. Det skal bygges nye buss, sykkel og gangveier. mye penger skal også gå til store kollektivprosjekter.

Terje Halleland

Varaordfører i Rogaland fylkeskommne mener det brukes for liten andel av bompengeinntektene til veibygging.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Skrekkscenarioet er fullstendig trafikk-kollaps på Forus.

Fylkesvaraordfører Terje Halleland (Frp) er likevel ikke glad for det han ble presentert for torsdag.

Les også: Ikke sikkert du slipper å betale to ganger

Les også: – Jæren har fått for lite igjen for pengane

– Nei, jeg synes ikke så mye om det i det hele tatt. Her er veldig mye bom, og veldig lite vei. Av de inntektene en får, er det skissert å bruke 30 prosent på vei. Det synes jeg blir helt feil prioritering, sier Halleland.